Östsvenska Handelskammaren

”Här finns en del att oroa sig för”

Charlotta Elliot kommenterar Trafikverkets besked om Ostlänken.

Så kom dagen jag och många andra väntat på, den när Trafikverket berättade om resultatet av regeringsuppdraget för Ostlänken. Här finns en del att oroa sig för, när projektet fortskrider. Kostnadsjakten har givit besparingsmöjligheter på 2,7 miljarder – men de kommer ätas upp av omtag som ser ut att förskjuta den formella processen med ett till två år. Det berör i huvudsak nya stationslösningar och färre spår för Linköping och Norrköping och kortare och förenklad bibaneutformning i Nyköping, samtliga justeringar som lär få negativ inverkan på tidplanen. Därutöver ska Trafikverket optimera tunnelutformningar och göra en översyn av ambitionsnivåerna, eftersom Ostlänken inte längre ingår i ett ihoplänkat system av nya stambanor.

Vår oro ligger i att förseningar betyder fördyringar och utebliven samhällsnytta. Om de formella processerna tar längre tid, är det inte osannolikt att även trafikstarten dröjer. Och att man inte bygger Ostlänken framtidssäkrat för ett större system är olyckligt. I norra Sverige och norra Europa investeras stora belopp på ny infrastruktur, mycket i form av järnväg. Fehmarn bältförbindelsen står klar redan 2029 och Götaland ser ut att fortsätta vara en flaskhals.

Nu beger jag mig till Almedalen, där infrastruktur är en av de viktiga frågor som kommer beröras (se seminariet live här). Jag ser mycket fram mot det, inte minst det rundabordssamtal kring Ostlänkens förutsättningar, som jag står värd för. Dit har Östsvenska Handelskammaren bjudit in vår regions riksdagsledamöter med plats i Trafikutskottet, Trafikverket samt några tjänstemän och politiker från regionerna och kommuner utmed Ostlänkenstråket. Åtta välrenommerade och initierade personer har tackat ja till samtalet. Samverkan och dialog känns angeläget att fortsätta med!

Charlotta Elliot, projektledare ESIC och talesperson infrastruktur

Läs mer: Charlotta Elliot om beskedet i SVT och SR P4

Relaterade #Infrastruktur

18 juni, 2025

ESIC-lunch i Norrköping 18 juni

Den 18 juni är det dags för nästa nätverksträff för dig som är ESIC-medlem i...

Upphandlingar avbryts – men Ostlänkens tidsplan står fast

Infrastruktur

Trafikverket avbryter upphandlingarna för Ostlänkens etapper vid Vagnhärad och Skavsta. Orsaken är att kostnaderna överstiger budget, till följd av för...

Grönt ljus för förbifart Söderköping – byggstart 2026

Infrastruktur

Regeringen har nu gett klartecken för byggstart av E22:ans förbifart Söderköping. Beskedet kom vid en pressträff på Regeringskansliet, där totalt...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet

Vår största satsning någonsin

Almedalen

Almedalen är Sveriges främsta forum för demokrati, opinion och politik. Att vara på plats och påverka svensk näringspolitisk inriktning i...

Nyhet

Qlean Scandinavia prisas – vägrar tumma på hållbarheten

Nyheter

Petra Hammarstedt, vd för Qlean Scandinavia, mottog i april Östsvenska Handelskammarens hållbarhetspris 2025. I ett möte med Handelskammarens Jonna Hedlund...

Fåtal platser

21 september, 2025

Resa till Berlin med Norrköpings Symfoniorkester

Exklusivt erbjudande att följa med SON till Berlinerfilharmonien samt besöka Svenska Ambassaden i Berlin, i...

Nyhet

Vår största satsning någonsin

Almedalen

Almedalen är Sveriges främsta forum för demokrati, opinion och politik. Att vara på plats och påverka svensk näringspolitisk inriktning i...

Nyhet

Qlean Scandinavia prisas – vägrar tumma på hållbarheten

Nyheter

Petra Hammarstedt, vd för Qlean Scandinavia, mottog i april Östsvenska Handelskammarens hållbarhetspris 2025. I ett möte med Handelskammarens Jonna Hedlund...

Nyhet

Ny handbok visar vägen till jämställda bolagsstyrelser

Nyheter

Hur gör man konkret för att få en mer jämställd bolagsstyrelse? Svaret finns i en ny handbok framtagen av Petronella...