Östsvenska Handelskammaren

Jennis bästa tips för annonsering på Meta

Hur får man ut det mesta ur sin annonsering på Meta? Och vad är viktigt att tänka på? Det förklarade Jenni Laapotti, medgrundare och operativ chef på sociala mediebyrån Digitalsnack för de deltagare som närvarade vid frukostseminariet ”Annonsmöjligheterna du inte visste fanns” som hölls på LINK Business Center fredagen den 23 september.

Jenni har jobbat med sociala medier i över 10 år och är bland annat expert på annonsering och analys. Annonsmöjligheterna är många och ständigt föränderliga så det är inte alltid lätt att hänga med på vad som gäller just nu. Här kommer därför hennes just nu tre bästa tips för att skapar ett bättre annonsresultat på Meta:

✅ Dynamiska annonser

Ge dina annonser rätt förutsättningar genom dynamiska annonser. Då ger du Meta valmöjligheten att visa olika varianter av din annons mot målgruppen. Detta innebär att du kan testa olika texter eller bilder för att se vad som funkar bäst och utifrån det ta aktiva beslut för att optimera din kampanj. Detta kan bidra till en billigare synlighet och lägre kostnad per resultat.

✅ Annonsformat

Du har möjlighet att ha flera annonser i en och samma kampanj – stående, kvadratisk, bild eller varför inte video? Genom att ha olika annonsformat ökar sannolikheten att visas på bra placeringar för en lägre kostnad. Jenni skickar även med att man bör skapa interaktion inom kanalen och använda mellan 2-4 annonser i en kampanj.

✅ Utvärdering

En viktig del för att lyckas med din annonsering är att utvärdera ditt resultat. Gärna i realtid! Det fina med sociala medier är att du under kampanjens gång kan justera dina annonser medan de är aktiva. Detta kan vara en kostnadseffektiv insats som gör att du får ut det mesta möjliga ur din budget. 

Har du koll på dessa delar har du kommit en bra bit på vägen!

Vill du veta mer om Digitalsnack? Besök deras webbplats här.
Vill du få koll på våra kommande event? Klicka in dig i vår kalender här.

Digitalsnack är medlemmar i Östsvenska Handelskammaren.


Se bilder från frukostseminariet här!


Relaterade #Nyheter

Ebba Busch bemöter kravet på snabbare utbyggnad av havsbaserad vindkraft

Nyheter

Handelskamrarna i södra Sverige efterfrågar snabbare beslut om havsbaserad vindkraft. Nu har energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) svarat att...

Historisk infrastruktursatsning – men var är visionen?

Nyheter

Regeringen har presenterat en infrastruktursatsning som ökar budgetramen med 200 miljarder kronor. Men trots siffrorna på 1171 miljarder kronor för...

September i bilder

Nyheter

Här har vi samlat några bilder som visar lite vad som hänt på Handelskammaren under september månad.

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

5 november, 2024

Ukraina – regeringens och företagens insatser

Få en uppdatering kring den rådande situationen i Ukraina och om vilka möjligheter ditt företag...

25 november, 2024

Trade Talks – Mexiko

Trade Talks by Swedish Chambers är ett gemensamt initiativ av Sveriges regionala handelskammare och erbjuder...

13 november, 2024

Kurs om CBAM & EUDR

Importerar du varor från länder utanför EU? I så fall gäller det att ha koll...

Nyhet

Ebba Busch bemöter kravet på snabbare utbyggnad av havsbaserad vindkraft

Nyheter

Handelskamrarna i södra Sverige efterfrågar snabbare beslut om havsbaserad vindkraft. Nu har energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) svarat att...

Nyhet

Historisk infrastruktursatsning – men var är visionen?

Infrastruktur

Regeringen har presenterat en infrastruktursatsning som ökar budgetramen med 200 miljarder kronor. Men trots siffrorna på 1171 miljarder kronor för...

Nyhet
Montage med bilder från september

September i bilder

Nyheter

Här har vi samlat några bilder som visar lite vad som hänt på Handelskammaren under september månad.