Östsvenska Handelskammaren

KRÖNIKA: Ostlänken, någon?

Oavsett om du är en ung, gammal, nyinflyttad eller ingrodd här i regionen tror jag nog att du hört ett och annat om Ostlänken. Och det ska sägas, det är verkligen värt att lyssna på! Ostlänken är Sveriges genom tiderna största infrastrukturprojekt och den dras rakt igenom tillväxtstråket från Stockholm till Linköping. Och det kommer innebära jobb, mer jobb än vad vi har rätt utbildad personal till.

Vår kvalificerade gissning är att det behövs minst 25 000 årsarbeten under byggtiden för att förverkliga räls, broar, tunnlar, stationslägen och mycket mer. I de 25 000 finns även tjänstenäringen inkluderad, exempelvis hotell som redan har långväga arbetare boende hos sig och konsultbyråer som bistår i beräkningsarbetet. Så om ni inte förstått det redan, och oavsett tål det att upprepas, detta är århundradets tillväxtchans för vår region!

Men när man skriver just så, ”för vår region”, så blir det lätt oprecist. Vem är det som får den där tillväxten egentligen? Kommunen? Turerna har varit många och diskussionerna i media förs ofta av politiker till den grad att någon kanske börjar undra om det inte i första hand är ett politiskt projekt.

Så är det inte!

Grovt räknat finns en tredjedel av alla arbetstillfällen inom vård, skola, omsorg.  Resten finns inom näringslivet. Alltså landar två tredjedelar av tillväxteffekten rakt ned på byggföretaget, beräkningskonsulten, hotellet, restaurangen, frisören, biosalongen….  Det är företagen i vår region (och företag som kommer att komma utifrån, annars klarar vi det inte) som rätt navigerat har århundradets tillväxtchans framför sig.

Vi hör varje dag om företag som lagt in Ostlänkseffekter i sina budgetar framåt. Som tänker att de etablerar sig här nu innan hyrorna blir högre när fler inser tillväxtpotentialen. Som köper på sig mark för att det troligtvis är en bra investering. Som köper lastbilar eftersom bara schaktmassorna kopplat till Ostlänken kräver oerhörda mängder lastbilsflak.

Århundradets tillväxtchans har redan börjat. Vi befinner oss på basen av ett sysselsättningsberg! Du som driver ett företag kan bara fundera på vart dina tillväxteffekter kan tänkas uppstå?

johanna
Johanna Palmér

VD Östsvenska Handelskammaren
@palmerjohanna

Relaterade #Nyheter

Få koll på avskogningsförordningen - EUDR

Nyheter

EUDR-förordningen (EU Deforestation Regulation), eller avskogningsförordningen som den också kallas, är en central del av EU:s strategi för att minska...

TV: Råden från tullexperten: "Dummaste man kan göra just nu"

Nyheter

USA:s nya tullbesked skapar oro bland svenska exporterande företag. Men att ta till drastiska åtgärder kan vara farligare än att...

TV: Så jobbar pristagaren Marknadsbyrån med hållbarhet

Nyheter

Affärsnytta och hållbarhet – hur får vi båda att lyfta? Hur sätter man hållbarhet först utan att tappa fart i...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet

Få koll på avskogningsförordningen – EUDR

Nyheter

EUDR-förordningen (EU Deforestation Regulation), eller avskogningsförordningen som den också kallas, är en central del av EU:s strategi för att minska...

7 maj, 2025

Bright East: Nära näringslivet – En mingelkväll med framtiden i fokus

Välkommen till vår första träff helt fokuserad på möten med näringslivet! Vi har bjudit in...

15 april, 2025

Extrainsatt webinar: USA och tullarna

USA:s nya importtullar förändrar spelplanen för internationell handel. Europas viktigaste handelspartner har infört drastiska åtgärder...

Nyhet

Få koll på avskogningsförordningen – EUDR

Nyheter

EUDR-förordningen (EU Deforestation Regulation), eller avskogningsförordningen som den också kallas, är en central del av EU:s strategi för att minska...

Nyhet

TV: Råden från tullexperten: ”Dummaste man kan göra just nu”

Internationell handel

USA:s nya tullbesked skapar oro bland svenska exporterande företag. Men att ta till drastiska åtgärder kan vara farligare än att...

Nyhet

TV: Så jobbar pristagaren Marknadsbyrån med hållbarhet

Hållbarhet

Affärsnytta och hållbarhet – hur får vi båda att lyfta? Hur sätter man hållbarhet först utan att tappa fart i...