Vad betyder den nya linjen för Norrköping och för regionen?
Tyskland är tillsammans med Norge, Sveriges största Handelspartner och det förekommer oerhört mycket affärsutbyten med Tyskland. Vi tror att den nya linjen kommer att betyda mycket för ett ytterligare ökat utbyte, inte minst för tyskar som vill komma hit för affärer eller turism.

Varför blev det just München?
Vi har jobbat hårt och länge för att få en frekvens till ett bra flygnav i Europa. München i Tyskland ger en bra möjlighet att på ett enkelt sätt komma ut i Europa och kunna byta flyg och ta sig vidare. Både i Europa, men på sikt också längre bort.

Det var viktigt för oss att de skulle finnas ett bra samarbete med genomgående bra priser och att det skulle vara ett stort nätverksflygbolag. Och då finns det nästan inget bättre än Lufthansa. BMI regional som flyger första sträckan har ett nära samarbete med Lufthansa och det är viktigt och bra.

München är Lufthansas andra största flygplats och Europas sjätte största. München är en egen mycket bra destination i sig själv, området har den starkaste ekonomin i hela Tyskland och ett sprudlande näringsliv.

Frankfurt var också givetvis intressant eftersom det också är ett bra flygnav – men den flygplatsen är nästintill helt full, så det är svårt med flygtider för mindre flygplan. Nu blev det München och det är vi väldigt glada för.

Varför är just München så bra?
München är Lufthansas andra största flygplats men också den största inrikesflygplatsen i Tyskland. Därifrån tar man sig snabbt och enkelt till alla andra flygplatser i Tyskland. Snabbaste sättet att ta sig till tex Düsseldorf eller Berlin blir via München. Dessutom har München blivit vald till Europas bästa flygplats 8 gånger under 2000-talet, senast förra året.

Hur kommer turerna se ut? 

Norrköping-München
måndag – fredag BM1754 / LH5277 15.05–17.05 söndagar BM1754 / LH5277 15.10–17.15

München-Norrköping
måndag-fredag BM1753 /LH5276 12.40–14.40 söndagar BM1753 /LH5276 12.35–14.40

Är det fler linjer på gång?

Det hoppas och tror vi!

Mycket bygger på hur den här linjen börjar användas, ser vi en bra utvecklingskurva så kommer vi att arbeta för att få till en ytterligare frekvens till München. Vi är ganska övertygade att det blir så. Det tar alltid lite tid att få människor att förändra beteende, så vi har säkerställt att linjen kommer att finnas flera år fram över, så linjen hinner mogna – flyg föder flyg.

Sen jobbar vi för att få en linje till Norge också – och en massa annat!