Östsvenska Handelskammaren

Ny järnväg i södra Sverige – efter påtryckningar från näringslivet

Vi handelskamrar i södra Sverige har länge bedrivit ett intensivt opinionsarbete kring näringslivets behov av infrastruktursatsningar och pekat på det stora behovet av förstärkt kapacitet för gods – och persontransporter på järnväg. Nu har regeringen gett klartecken för flera nya järnvägsspår i södra Sverige. Ett arbete som avbröts i slutet av förra året. Charlotta Elliot, projektledare för ESIC och Östsvenska Handelskammarens talesperson kommenterar beskedet.

järnväg

Vid lunchtid på torsdagen rapporterade Sveriges radio att regeringen ger Trafikverket i uppdrag att fortsätta planeringen för ny snabb järnväg mellan Göteborg och Borås. Dessutom har man bestämt att det ska byggas två nya järnvägsspår mellan Lund och Hässleholm, det arbete som avbröts i slutet på förra året när nya stambanor stoppades.

Vi handelskamrar i södra Sverige har länge bedrivit ett intensivt opinionsarbete kring näringslivets behov av infrastruktursatsningar och pekat på det stora behovet av förstärkt kapacitet för gods – och persontransporter på järnväg. Så sent som i maj träffade de södra handelskamrarna infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) för att lyfta frågan. Nya spår för att koppla ihop Sverige med Europa är nödvändiga för regional och nationell tillväxt. Det är naturligtvis positivt att regeringen lyssnat på näringslivet.

Läs mer: Så jobbar Östsvenska Handelskammaren med infrastruktur genom nätverket ESIC

Nu återstår att se exakt vad dagens besked innebär och utformningen av satsningarna. I pressmeddelande står under eftermiddagen att läsa:

”På sträckan Göteborg–Borås gäller den nya inriktningen att järnvägen ska byggas ut i stråket för att förbättra arbetspendlingen, men på ett mer kostnadseffektivt sätt jämfört med tidigare planering på sträckan då projektet var tänkt som en del av nya stambanor.
För Skåne har regeringen beslutat om två nya spår mellan Hässleholm och Lund samt en rad andra kapacitetshöjande åtgärder som ska ingå i den nationella planen för transportinfrastruktur. Dessa åtgärder ryms inom den ekonomiska ramen för det tidigare objektet Hässleholm–Lund, del av nya stambanor.”

Tidsaspekten är nog så viktig. Vi konstaterar att förberedelser inför Fehmarn Bält-förbindelsen på den svenska sidan äntligen finns med i planeringen och att arbetet med Ostlänken fortsätter framåt i linje med tidigare beslut. Må lagt kort ligga.

Charlotta Elliot, projektledare ESIC och talesperson infrastrukturfrågor Östsvenska Handelskammaren

Relaterade #Infrastruktur

5 november, 2025

ESIC-lunch i Linköping 5 november

Den 5 november är det dags för nästa nätverksträff för dig som är ESIC-medlem i...

7 november, 2025

Bygg ett starkt erbjudande – uppfattas som en trygg partner i stora projekt

Ostlänken står för dörren. Vill du att ditt företag ska uppfattas som professionellt, pålitligt och...

18 november, 2025

ESIC-lunch i Norrköping 18 november

Den 18 november är det dags för nästa nätverksträff för dig som är ESIC-medlem i...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

27 november, 2025

LEDIG PLATS: Nätverket för dig som är HR-praktiker

Du som har en operativ och bred roll inom HR, välkommen till vårt nätverk för...

Nyhet

Handelskammaren: Gotlands länsplan måste stärka sjöfarten

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren lämnar sitt yttrande över Gotlands länstransportplan 2026–2037 och pekar ut affärskritiska behov: säkrare och mer kapacitetsstarka sjöförbindelser, statligt...

27 oktober, 2025

Lunch med Kammaren

Nätverka med företagare från olika branscher och storlekar. Citat från en deltagare :"Tack för lunchen...

Nyhet

Handelskammaren: Gotlands länsplan måste stärka sjöfarten

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren lämnar sitt yttrande över Gotlands länstransportplan 2026–2037 och pekar ut affärskritiska behov: säkrare och mer kapacitetsstarka sjöförbindelser, statligt...

Nyhet

Utveckla Arlanda för hela Sverige

Remissvar

I sitt yttrande till SOU 2025:67 betonar Östsvenska Handelskammaren att Arlanda är ett nationellt intresse och måste knytas närmare södra...

Nyhet

Lyft blicken bortom Storstockholm

Remissvar

I remissvaret på Stockholms regionala utvecklingsplan betonar ÖHK att huvudstaden är en del av östra Mellansverige. För stärkt konkurrenskraft krävs...