Östsvenska Handelskammaren

Nya perspektiv på nya stambanor

Tillsammans med riksdagens Trafikutskott genomförde Östsvenska Handelskammaren och tre andra handelskamrar nyligen ett seminarium där de nya stambanorna belystes ur olika perspektiv.

Vid seminariet lyftes det faktum att vi har en stark befolkningstillväxt som behöver mötas av växande städer, där nya stambanor som trafikeras av snabba tåg kommer att leda till att vi bygger täta, resurseffektiva och attraktiva städer. 

– Stationerna måste ligga centralt för att få ut full samhällsnytta och göra städerna och tågresandet attraktivt. Vi har länge talat om detta som århundradets tillväxtchans, som redan genererat etableringar och investeringar. Vi lämnar snart en pandemi bakom oss och behöver framtidstro. Nu behöver besluten fattas och finansieringen komma på plats, säger Pia Carlgren, tf vd Östsvenska Handelskammaren.

Bland föredragarna återfanns Claus Baunkjær vd på Femern, Gunnar Hagman vd Skanska, Jonas Abrahamsson vd Swedavia, PM Nilsson från Dagens Industri samt representanter för SJ och Green Cargo. 

– SJ visade tydligt på bristerna i de samhällsekonomiska kalkyler som Trafikverket tillämpar, exempelvis hur färre resenärer kan leda till högre nytta. Det innebär att riksdagen riskerar att fatta beslut på felaktiga grunder vilket är oerhört allvarligt, säger Johan Trouvé vd för Västsvenska Handelskammaren.

En förbindelse till kontinenten

Vd:n för Handelskammaren i Jönköping, Helena Zar Vallin gladdes över att Fehrmanbältförbindelsen gått in i en ny fas där de förberedande byggarbeten redan är i full gång. 2029 beräknas förbindelsen stå klar. 

-Då får vi access till Europa på ett helt annat sätt än idag. Förutsatt att Sverige också bygger ut sin järnvägskapacitet kan mycket av godset som idag transporteras på väg i större utsträckning transporteras till och från kontinenten via järnväg. 

Hon betonade också de nya stambanornas betydelse för tillväxten.

-Nya stambanor leder till större arbetsmarknader och möjliggör för företagen att rekrytera inom ett större geografiskt område. Från Jönköping kan man idag inte, på ett tidseffektivt sätt, resa med tåg varken till Göteborg, Borås eller Linköping vilket påverkar företagens möjlighet att rekrytera rätt kompetens.

Lånefinansiering

Sydsvenska Handelskammarens vice VD Per Tryding som modererade samtalet underströk vikten av att investeringens livslängd tas i beaktning. 

Vi har idag stora behov av både upprustning och investeringar i transportsystemet. Stambanorna bör inte tränga undan dessa. En möjlig och attraktiv lösning vore därför att staten lånar till finansieringen av stambanan separat. Detta möjliggör att pengar öronmärks till projektet och att lånekostnaden för detta infrastrukturbygge med mer än 100-årig livslängd kan spridas ut över alla framtida brukare snarare än helt läggas på dagens skattebetalare.

Banorna behöver finansieras utanför nationell plan, något som även Skanskas vd lyfte med hänvisning till andra lyckade satsningar där konsortier bildats. Byggtiden behöver vara kort för att snabbare få ut nyttan av investeringen menade han och lyfte förslaget med betongbroar. SJ betonade också betydelsen av att separera tåg med olika hastigheter och hur mycket kapaciteten minskar om trafikslagen blandas. 

Relaterade #Infrastruktur

18 november, 2025

ESIC-lunch i Norrköping 18 november

Den 18 november är det dags för nästa nätverksträff för dig som är ESIC-medlem i...

25 november, 2025

ESIC-lunch i Nyköping 25 november

Den 25 november är det äntligen dags för nätverksträff för dig som är ESIC-medlem eller...

16 januari, 2026

Hantera risker och skapa samarbeten – så stärker du dina möjligheter i stora affärer

Är du orolig för att det är för riskfyllt att ge sig in i stora...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

13 november, 2025

Dubbla rapportsläpp: Regional konjunktur samt Exportutsikter 2025

Välkommen till lansering av höstens konjunkturrapport samt Exportutsikter 2025. Baserat på svar från nära 200...

8 november, 2025

Från en internationell försvarskoncern till en av Sveriges största golfklubbar

Att leda en hybridorganisation – med dess unika möjligheter och utmaningar.

Nyhet

Ministern: Företagen behöver ta större ansvar för kompetensförsörjningen

Nyheter

Östsvenska Handelskammaren träffade på måndagen arbetsmarknadsminister Johan Britz (L) i Linköping. Med färsk konjunkturbarometer och ett regionalt praktikupprop i ryggen...

Nyhet

Ministern: Företagen behöver ta större ansvar för kompetensförsörjningen

Nyheter

Östsvenska Handelskammaren träffade på måndagen arbetsmarknadsminister Johan Britz (L) i Linköping. Med färsk konjunkturbarometer och ett regionalt praktikupprop i ryggen...

Nyhet

Det måste bli fart på svensk tillväxt – effektivisera Myndighetssverige!

Nyheter

Nyligen samlades landets handelskamrar i Stockholm med ett gemensamt budskap: svensk tillväxt hämmas av långsamma och oförutsägbara tillståndsprocesser. Trots löften...

Nyhet

Handelskammaren: Gotlands länsplan måste stärka sjöfarten

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren lämnar sitt yttrande över Gotlands länstransportplan 2026–2037 och pekar ut affärskritiska behov: säkrare och mer kapacitetsstarka sjöförbindelser, statligt...