Östsvenska Handelskammaren

Öka takten för nya stambanor

Nu är tid att investera i för Sverige nödvändig infrastruktur – debattartikel undertecknad Pia Carlgren och Maria Björk Hummelgren.

Ostlänken, ny stambana mellan Linköping och Stockholm, har planerats sedan 2001. Nu står vi drygt ett år från att spaden äntligen sätts i backen. Det finns flera skäl till att Ostlänken är nödvändig för vår regions utveckling, det främsta är kapacitet. Enligt Trafikverket får det helt enkelt inte plats fler tåg – samtidigt som antalet passagerare ökar, fler tågoperatörer vill köra och mer gods ska transporteras.

När Ostlänken är klar 2035 kan persontrafik flyttas över dit, vilket ger mer utrymme för gods- och regionaltåg på den gamla banan. Trafiken kan lättare ledas om och järnvägssystemet blir mindre sårbart för störningar. De nya spåren kommer öka den regionala utvecklingen och tillväxten, genom en förstorad arbets- och bostadsmarknad med bättre pendlingsmöjligheter och ett mer hållbart resande. I ett läge där vi kraftigt behöver minska våra koldioxidutsläpp, är en modern och utbyggd järnväg en central del av lösningen.

Ostlänken är den utpekat prioriterade sträckan på regeringens utökade planer för ny stambana genom södra Sverige. Ytterligare beslutade delsträckor är Hässleholm-Lund och Göteborg-Borås. Från och med 1 oktober i år kommer de tre sträckorna ingå i Trafikverkets projekt Nya Stambanor. För Östergötland och Sörmland är Ostlänkens färdigställande det absolut viktigaste. Samtidigt är det av stort värde för såväl vår region som hela södra Sverige att sträckan kopplas på till en sammanhållen ny stambana söderut.

Närheten till huvudstaden är en av vår regions främsta fördelar. Men Sverige är större än så. Vi beklagar att Omstartskommissionens tydliga Stockholmsperspektiv fått så stort genomslag, när hela Sverige har så stor potential om rätt utveckling tillåts. Nya stambanor mellan Sveriges största städer ger en starkare och mer sammanhållen arbetsmarknad, stora miljömässiga fördelar, stärkt konkurrenskraft och sammankoppling till övriga Europa – där man inte vilar på hanen för att investera i ny järnväg.

Dessutom är tajmingen rätt nu. Vi står inför en lågkonjunktur där företagens verksamhet och människors försörjning behöver tryggas, samtidigt som den stabila svenska ekonomin tillåter stora investeringar. Nu är tid att stärka Sveriges infrastruktur genom nya stambanor.

Pia Carlgren, tf vd
Maria Björk Hummelgren, näringspolitisk chef
Östsvenska Handelskammaren

Relaterade #Debatt

Praktikupprop för framtidens kompetens!

Debatt

Brist på kompetens är företagens största tillväxthinder. Samtidigt tvingas skolor säga nej till elever för att praktikplatser saknas. Samarbetet mellan...

Näringslivets önskelista till politiken

Debatt

Företagen vill se en offensivare politik för snabbare omställning. Östsvenska Handelskammaren i samarbete med 2050 Consulting presenterar fem punkter för...

Spadar måste nu sättas i backen på flera platser i östra Sverige

Debatt

Vår östsvenska region står inför allvarliga utmaningar. En av de mest uppenbara är undermåliga väg- och järnvägar, vilka dagligen påverkar...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet

Upphandlingar avbryts – men Ostlänkens tidsplan står fast

Infrastruktur

Trafikverket avbryter upphandlingarna för Ostlänkens etapper vid Vagnhärad och Skavsta. Orsaken är att kostnaderna överstiger budget, till följd av för...

Nyhet

Så vill vi stärka Östergötland – Handelskammarens syn på nya regionala strategin

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren, ÖHK, lämnar följande yttrande angående reviderad Utvecklingsstrategi för Östergötland, diarienummer RÖ 2024-10297

Nyhet

Upphandlingar avbryts – men Ostlänkens tidsplan står fast

Infrastruktur

Trafikverket avbryter upphandlingarna för Ostlänkens etapper vid Vagnhärad och Skavsta. Orsaken är att kostnaderna överstiger budget, till följd av för...

Nyhet

Så vill vi stärka Östergötland – Handelskammarens syn på nya regionala strategin

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren, ÖHK, lämnar följande yttrande angående reviderad Utvecklingsstrategi för Östergötland, diarienummer RÖ 2024-10297

Nyhet

CBAM 2026: Förbered ditt företag för framtidens klimatkrav

Internationell handel

EU:s gränsjusteringsmekanism för koldioxid (CBAM) träder i full kraft den 1 januari 2026 och innebär nya krav på företag som...