Östsvenska Handelskammaren

Öka takten för nya stambanor

Nu är tid att investera i för Sverige nödvändig infrastruktur – debattartikel undertecknad Pia Carlgren och Maria Björk Hummelgren.

Ostlänken, ny stambana mellan Linköping och Stockholm, har planerats sedan 2001. Nu står vi drygt ett år från att spaden äntligen sätts i backen. Det finns flera skäl till att Ostlänken är nödvändig för vår regions utveckling, det främsta är kapacitet. Enligt Trafikverket får det helt enkelt inte plats fler tåg – samtidigt som antalet passagerare ökar, fler tågoperatörer vill köra och mer gods ska transporteras.

När Ostlänken är klar 2035 kan persontrafik flyttas över dit, vilket ger mer utrymme för gods- och regionaltåg på den gamla banan. Trafiken kan lättare ledas om och järnvägssystemet blir mindre sårbart för störningar. De nya spåren kommer öka den regionala utvecklingen och tillväxten, genom en förstorad arbets- och bostadsmarknad med bättre pendlingsmöjligheter och ett mer hållbart resande. I ett läge där vi kraftigt behöver minska våra koldioxidutsläpp, är en modern och utbyggd järnväg en central del av lösningen.

Ostlänken är den utpekat prioriterade sträckan på regeringens utökade planer för ny stambana genom södra Sverige. Ytterligare beslutade delsträckor är Hässleholm-Lund och Göteborg-Borås. Från och med 1 oktober i år kommer de tre sträckorna ingå i Trafikverkets projekt Nya Stambanor. För Östergötland och Sörmland är Ostlänkens färdigställande det absolut viktigaste. Samtidigt är det av stort värde för såväl vår region som hela södra Sverige att sträckan kopplas på till en sammanhållen ny stambana söderut.

Närheten till huvudstaden är en av vår regions främsta fördelar. Men Sverige är större än så. Vi beklagar att Omstartskommissionens tydliga Stockholmsperspektiv fått så stort genomslag, när hela Sverige har så stor potential om rätt utveckling tillåts. Nya stambanor mellan Sveriges största städer ger en starkare och mer sammanhållen arbetsmarknad, stora miljömässiga fördelar, stärkt konkurrenskraft och sammankoppling till övriga Europa – där man inte vilar på hanen för att investera i ny järnväg.

Dessutom är tajmingen rätt nu. Vi står inför en lågkonjunktur där företagens verksamhet och människors försörjning behöver tryggas, samtidigt som den stabila svenska ekonomin tillåter stora investeringar. Nu är tid att stärka Sveriges infrastruktur genom nya stambanor.

Pia Carlgren, tf vd
Maria Björk Hummelgren, näringspolitisk chef
Östsvenska Handelskammaren

Relaterade #Debatt

Debatt: Vi står upp för frihandel och goda relationer

Debatt

Handelskamrarna har funnits i över 500 år. I dag är vi över 12 000 kamrar i världen och vårt uppdrag...

Praktikupprop för framtidens kompetens!

Debatt

Brist på kompetens är företagens största tillväxthinder. Samtidigt tvingas skolor säga nej till elever för att praktikplatser saknas. Samarbetet mellan...

Näringslivets önskelista till politiken

Debatt

Företagen vill se en offensivare politik för snabbare omställning. Östsvenska Handelskammaren i samarbete med 2050 Consulting presenterar fem punkter för...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet

“Vi ska sticka ut i Europa” – Kristersson om vägen mot högre tillväxt

Nyheter

När statsminister Ulf Kristersson (M) besökte Östsvenska Handelskammaren i Linköping mötte han ett hundratal av regionens företagare. I en intervju...

19 november, 2025

Så jämställt är regionens näringsliv – nuläge och vägen framåt

Vad vinner näringslivet på jämställdhet och hur ser det egentligen ut med fördelningen kvinnor och...

6 november, 2025

Från CNN till Joe Rogan: Hur USA:s medieskifte formar världen – och Sverige

Hur påverkar podcasts, TikTok och amerikanska techjättar den svenska samhällsdebatten? USA-experten Taimaz Ghaffari ger en...

Nyhet

“Vi ska sticka ut i Europa” – Kristersson om vägen mot högre tillväxt

Nyheter

När statsminister Ulf Kristersson (M) besökte Östsvenska Handelskammaren i Linköping mötte han ett hundratal av regionens företagare. I en intervju...

Nyhet

TV: ”När USA sluter sig ska vi göra tvärtom” – Dousas budskap till östsvenska företag

Nyheter

Företagens största oro har förflyttats från kompetensförsörjning till ett alltmer osäkert globalt läge. När bistånds- och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa (M)...

Nyhet
Maria Björk Hummelgren, Charlotta Elliot och Simon Helmér

OACCEPTABELT ATT OSTLÄNKEN FÖRSENAS

Debattartiklar

Trafikverkets besked att skjuta på tidsplanen för de nya dubbelspåren innebär förlorad tillväxt och konkurrenskraft i vår region. Arbetet måste...