Östsvenska Handelskammaren

Omtag svensk järnväg

Det bjöds på stark uppställning från SJ, Trafikverket, näringslivet och politiken under förmiddagens seminarium ”Omtag svensk järnväg”. ESIC:s projektledare Charlotta Elliot sammanfattar.

Charlotta Elliot om omtag järnväg

SJ har under året lanserat konceptet Omtag svensk järnväg och initierar samtal, kunskapshöjande seminarier och framtagande av nya rapporter. Det tackar vi för! Onsdagens seminarium handlade om kända fakta, vi har kapacitetsbrist i järnvägssystemet och en ökande underhållsskuld.

SJ:s vd Monica Lingegård och Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana inledde dagens träff, när en ny och intressant rapport presenterades: Järnvägslyftet – kostnadseffektiva åtgärder med effekt inom 10 år. Underrubriken lyder ”40 quick fixes för järnvägen” och den är skriven av Fredrik Bergström, ekonomie doktor HHS och Tore Englén, senior advisor WSP. Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlsson sade att regeringen instämmer i de flesta av slutsatserna. Konkreta förslag för att minska underhållsskulden, punktinsatser och trimningsåtgärder i befintligt system menar han är på gång.

Läs mer om nätverket ESIC här

Gladast blir jag över insikten att näringslivets perspektiv måste få större genomslag. Starka företagsrepresentanter vittnade om egna investeringar och transportlösningar för att få fram sitt gods. Det är oacceptabelt med den korta framförhållning man får från Trafikverket om avstängning och driftsstopp när järnvägsunderhåll väl ska utföras. Eller att besöksnäringen ligger den där den ligger och är beroende av fungerande och goda persontransporter. Järnvägsunderhållet behöver vässas, effektiviseras och mer medel faktiskt tillföras. Lånefinansiering, förskottering eller medfinansiering är en outnyttjad möjlighet att ta till. En annan parameter som kan skynda på investeringarna, är behov av kris-och krigsberedskap för infrastrukturen. Där kan man också se synergieffekter för godstransporter.

Nu ska jag läsa rapporten – gör det du också! (Du hittar den på omtagsvenskjarnvag.se)

Charlotta Elliot
projektledare ESIC och talesperson infrastrukturfrågor

Relaterade #Infrastruktur

15 januari, 2025

Framtidens infrastruktur – frukostmöte med Andreas Carlson (KD)

Hur möter vi framtidens transportbehov? Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) gästar Östsvenska Handelskammaren för ett exklusivt...

22 januari, 2025

ESIC Matchmaking i Nyköping

Hitta din affärspartner! Under en förmiddag får du tillfälle att samordna dig med andra aktörer...

11 februari, 2025

Spår för tillväxt och stärkt konkurrenskraft

Ostlänken ger vår region konkurrensfördelar som stärker vår attraktionskraft såväl nationellt som internationellt. Det är...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

11 februari, 2025

Spår för tillväxt och stärkt konkurrenskraft

Ostlänken ger vår region konkurrensfördelar som stärker vår attraktionskraft såväl nationellt som internationellt. Det är...

Nyhet

Julhälsning 2024

Nyheter

Vi har, traditionsenligt, skapat en liten julhälsning för att önska dig en god jul och ett gott nytt år! Scrollar...

Nyhet
Tre bilder med ögonblick från 2024

Ögonblick från 2024

Nyheter

Hur ska vi summera ett helt år? En fråga vi ställer oss varje december. Nätverksträffar, politikerbesök, Ostlänken och USA-val är...

Nyhet

Julhälsning 2024

Nyheter

Vi har, traditionsenligt, skapat en liten julhälsning för att önska dig en god jul och ett gott nytt år! Scrollar...

Nyhet
Tre bilder med ögonblick från 2024

Ögonblick från 2024

Nyheter

Hur ska vi summera ett helt år? En fråga vi ställer oss varje december. Nätverksträffar, politikerbesök, Ostlänken och USA-val är...

Nyhet

”Det är inte bara nya spår eller en station som byggs, det är ljusare utsikter”

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren lämnar följande synpunkter i samband med inbjudan till samråd Ärendenr TRV 2017/64849, delen Loddby-Butängen.