Östsvenska Handelskammaren

Ostlänken har redan gett resultat – från 150 till 1000 bostäder per år

Det råder stor optimism hos kommunerna längs Ostlänken som tillsammans ska bygga 55 000 nya bostäder fram till år 2035. Med bakgrund av detta så ställdes frågan under en paneldiskussion i Almedalen om inte nyttan med Ostlänken är lika stor för Stockholm, där Ostlänken och regionen East Sweden kan bidra till att lösa århundradets bostadsbrist och vidga arbetsmarknadsregionen.

– Med Ostlänken på plats kommer regionen East Sweden bli en integrerad del av huvudstadsregionen, samtidigt som städerna och orterna kommer ha sin egna identitet, sin egen själ och sitt egna kultur- och idrottsutbud, sa Lars Stjernkvist, kommunstyrelsens ordförande i Norrköping.

Paneldiskussionen fokuserade på nyttan av Ostlänken och vilka effekter som den kommer medföra – och kommunalråden längs sträckningen är positiva.

– Ostlänken handlar inte om räls och stål. Det handlar om framtiden – om jobben och om en växande region, sa Daniel Andersson, kommunalråd Linköpings kommun.

Och det har redan resultat.

– I Norrköping har vi de senaste 30 åren byggt 150 bostäder per år. Bara vetskapen om en ny, förbättrad kommunikationsinfrastruktur har ökat bostadsbyggandet och vi bygger nu 1000 nya bostäder, sa Lars Stjernkvist.

Även om de mestadels positiva kommentarerna kom från kommunerna längs med sträckningen så ser även Stockholm stad Ostlänken som något positivt.

– Ostlänken är inte bara en bra investering – utan till och med nödvändig investering, sa Cecilia Brink, oppositionsborgarråd, Stockholms Stad.

Även om man från Stockholms Stads sida anser att man inte ska överskatta betydelsen av Ostlänken.

– Ostlänken är såklart positivt även för Stockholm, men det är många infrastrukturprojekt som är viktiga för oss. Och finansieringen av Ostlänken är ett frågetecken, sa Jan Valeskog, biträdande finansborgarråd, Stockholms Stad. Och lösningen med bostadsbristen i Stockholm är främst en fråga för Stockholm Stad och inte för regionerna utanför, fortsatte Jan.

En fråga från publiken var om kostnaden för Ostlänken och om beslut är klart.

– Ostlänken beräknas kosta 45- 55 miljarder kronor och finansieringen kommer vara säkrad i kommande budget, sa Erik Bromander, stadssekreterare till Infrastrukturminister Anna Johansson.

Relaterade #Nyheter

Julhälsning 2024

Nyheter

Vi har, traditionsenligt, skapat en liten julhälsning för att önska dig en god jul och ett gott nytt år! Scrollar...

Ögonblick från 2024

Nyheter

Hur ska vi summera ett helt år? En fråga vi ställer oss varje december. Nätverksträffar, politikerbesök, Ostlänken och USA-val är...

Näringslivets önskelista till politiken

Nyheter

Företagen vill se en offensivare politik för snabbare omställning. Östsvenska Handelskammaren i samarbete med 2050 Consulting presenterar fem punkter för...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

11 februari, 2025

Spår för tillväxt och stärkt konkurrenskraft

Ostlänken ger vår region konkurrensfördelar som stärker vår attraktionskraft såväl nationellt som internationellt. Det är...

Nyhet

Julhälsning 2024

Nyheter

Vi har, traditionsenligt, skapat en liten julhälsning för att önska dig en god jul och ett gott nytt år! Scrollar...

Nyhet
Tre bilder med ögonblick från 2024

Ögonblick från 2024

Nyheter

Hur ska vi summera ett helt år? En fråga vi ställer oss varje december. Nätverksträffar, politikerbesök, Ostlänken och USA-val är...

Nyhet

Julhälsning 2024

Nyheter

Vi har, traditionsenligt, skapat en liten julhälsning för att önska dig en god jul och ett gott nytt år! Scrollar...

Nyhet
Tre bilder med ögonblick från 2024

Ögonblick från 2024

Nyheter

Hur ska vi summera ett helt år? En fråga vi ställer oss varje december. Nätverksträffar, politikerbesök, Ostlänken och USA-val är...

Nyhet

”Det är inte bara nya spår eller en station som byggs, det är ljusare utsikter”

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren lämnar följande synpunkter i samband med inbjudan till samråd Ärendenr TRV 2017/64849, delen Loddby-Butängen.