Östsvenska Handelskammaren

Postbellum – vilken värld har vi efter kriget?

Grymheterna från kriget i Ukraina har sprängt alla gränser. Ändå behöver vi fundera över hur världen bör se ut när vapnen tystnat.

I samma ögonblick som Putins inledde sin invasion av grannlandet, förvandlades allt till säkerhetspolitik. El- och bränsleförsörjning, matproduktion, klimatet och tryggheten på våra egna östsvenska gator – som genom ett otäckt trollslag har allt en koppling till kriget. Förstås är det inget trollslag, inget plötsligt infall av en galen despot. Tecknen har funnits länge, enligt de som vet. Vi andra har inte förmått att se. Varför skulle vi det?

Si vis pacem, para bellum. ”Den som önskar sig fred ska förbereda sig för krig.” Det händer nu. Den slumrande, för att inte säga djupsovande, Natodebatten har blossat upp och är fråga nummer ett inför det stundande valet. Det ryska styret ska inte bestämma över svensk (och finsk) säkerhetspolitik – det ska däremot svenskarnas (och finländarnas) fred, frihet och trygghet göra. Dessvärre har ju det förstnämnda stor inverkan på dessa våra högsta värden. Si vis pacem…

Flera av perspektiven från kriget togs upp vid Handelskammarens årsmöte den 21 april. Ellen Molin, Vice President and Deputy Head of Business Area Aeronautics på Saab, gav inblick i just de där tecknen på att kriget stod för dörren. Hur det hänger ihop, från oroligheterna i våra stadsdelar till gatorna i Charkiv och Mariupol. De tre reportrarna från Corren, som direktrapporterat från gränsen till Ukraina i mediehusets första utlandsuppdrag på över ett decennium, bjöd på skakande bilder från verkligheten. Och Fergas vd Rikard Wallman delade med sig av sin personliga resa för att undsätta medarbetare med familjer, samtidigt som han påminde om kriget konsekvenser på ett globalt plan.

Att försöka tolka och förstå Putins världsbild och logik, är inte detsamma som att dela den eller finna ursäkter. Det finns inga. Men när vapnen tystnat och despoten är borta, hur ska världen hantera Ryssland? Ska landet helt utarmas? Vad gör det med ett folk, som redan nu indoktrineras i tron att Europa och Amerika lider av grav ryssfobi? Vad gör isolering och fattigdom med människor? Inga enkla frågor att tänka på i ett läge där kriget rasar. Sanktionerna var omedelbara och unisona, likväl har kriget gått in på sin tredje månad. Men hur ska världen utformas när det väl når sitt slut?

Grymheterna i den ryska invasionen har passerat alla gränser och hamnar i ett svart hål, ett ändlöst universum av inhumanitet. Är det ens möjligt att kompensera för det? Självklart måste världssamfundet försöka, och det börjar med den ryska politiska ledningen. Sedan kan arbetet ta vid att åter bygga upp freden och friheten, bit för bit.

LÄS MER: För dig som handlar med Ryssland, Belarus eller Ukraina

Relaterade #Krönikor

Framtidens infrastruktur: Utmaningar och möjligheter i Trafikverkets inriktningsunderlag 

Krönikor

I den senaste redogörelsen från Trafikverket om infrastrukturplaneringen för perioden 2026-2037 framträder en bild av både möjligheter och utmaningar. Med...

Så ska 2024 bli bättre än 2023

Krönikor

Förra året bjöd onekligen på en del mörker och kännbara utmaningar också här i vår region. Samtidigt har vi många...

Omtag svensk järnväg

Krönikor

Det bjöds på stark uppställning från SJ, Trafikverket, näringslivet och politiken under förmiddagens seminarium ”Omtag svensk järnväg”. ESIC:s projektledare Charlotta...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet
peru

Peru öppnar upp för ATA-carnet: En möjlighet för global handel

Internationell handel

Från och med den 30 april 2024 blir Peru det senaste tillskottet bland de länder som accepterar ATA-carnet. Detta gör...

21 maj, 2024

Varför äger och driver så få kvinnor företag?

70 procent av svenska privata företag ägs av män. Varför äger och driver inte fler...

Varfor driver sa fa kvinnor foretag 1
Nyhet
andreascarlson

Handelskammarens budskap till ministern – på 3 minuter!

Näringspolitik

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...

Nyhet
peru

Peru öppnar upp för ATA-carnet: En möjlighet för global handel

Internationell handel

Från och med den 30 april 2024 blir Peru det senaste tillskottet bland de länder som accepterar ATA-carnet. Detta gör...

Nyhet
andreascarlson

Handelskammarens budskap till ministern – på 3 minuter!

Näringspolitik

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...

Nyhet
snabbtag

Yttrande angående Trafikverkets Inriktningsunderlag

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren, ÖHK, lämnar följande yttrande angående Trafikverkets Inriktningsunderlag inför infrastrukturplaneringen för perioden 2026—2037, diarienummer LI2023/03919