Östsvenska Handelskammaren

Remissvar avseende Sjöfartsverkets förslag på avgiftsändringar

Gotland kräver säkra, snabba och prisvärda transporter av såväl boende som besökare.

Ladda ned hela remissvaret här.

En fungerande infrastruktur kommer alltid i topp när vårt näringsliv prioriterar bland frågor som Handelskammaren ska lägga kraft på. Det handlar om väg, räls, flyg och sjöfart. I vår region har vi flera hamnar som sedan länge är nav för import och export av råvaror och produkter. Gotland kräver säkra, snabba och prisvärda transporter av såväl boende som besökare. Utöver detta kräver det nya säkerhetspolitiska läget en fungerande sjöfart med konkurrenskraftiga villkor.

Våra östsvenska företag ställer om för att stärka sin konkurrenskraft och minska sina klimatavtryck. Hållbara transporter fyller en viktig funktion och då är ökad sjöfart en avgörande del av lösningen.
Generellt är vår inställning och farhåga att prishöjningar på lots och farledsavgifter har motverkande effekter för ökade transporter till havs.
Östsvenska Handelskammaren har tagit del av förslagen och tillhörande konsekvensutredningar samt bilagor och önskar lämna följande synpunkter.

Östsvenska handelskammaren avstyrker förslag om ytterligare höjningar av avgifter.

Klimatkompensation
Sjöfartsverkets förslag innefattar en sänkning av farledsavgiften som följd av en klimatkompensation som tilldelats av regeringen (Dnr: 23–00405). Det är positivt att klimatkompensationen kommer dem som använder sjövägen för transporter till del.

Sjöfarten är ett utpekat prioriterat område för ökad potential av transporter både av kapacitetsskäl och av hållbarhetsskäl. Näringslivet behöver stabila, förutsägbara och konkurrenskraftiga förutsättningar för att kunna använda och öka användandet av sjötransporter.

Vi är däremot oroade för negativa konsekvenser när anslaget riskerar att upphöra år 2025.


Östsvenska Handelskammaren välkomnar möjligheten att inkomma med synpunkter. Yttrandet har beretts av Maria Björk Hummelgren, näringspolitisk chef, och Charlotta Elliot, talesperson för infrastrukturfrågor.

Simon Helmér
vd, Östsvenska Handelskammaren

Östsvenska Handelskammaren är en partipolitiskt obunden medlemsorganisation för näringslivet i Östergötland, Sörmland och på Gotland. Vi arbetar på uppdrag av och för våra 850 medlemsföretag med cirka 50 000 anställda för tillväxt, utveckling och ökad attraktionskraft i vår region.

Relaterade #Remissvar

Så vill vi stärka Östergötland – Handelskammarens syn på nya regionala strategin

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren, ÖHK, lämnar följande yttrande angående reviderad Utvecklingsstrategi för Östergötland, diarienummer RÖ 2024-10297

"Det är inte bara nya spår eller en station som byggs, det är ljusare utsikter"

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren lämnar följande synpunkter i samband med inbjudan till samråd Ärendenr TRV 2017/64849, delen Loddby-Butängen.

Yttrande om Trafikverkets samråd avseende Ostlänken och Linköpings tätort

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren lämnar följande synpunkter i samband med inbjudan till samråd Ärendenr TRV 2022/26280, delen Linköpings tätort

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet

Upphandlingar avbryts – men Ostlänkens tidsplan står fast

Infrastruktur

Trafikverket avbryter upphandlingarna för Ostlänkens etapper vid Vagnhärad och Skavsta. Orsaken är att kostnaderna överstiger budget, till följd av för...

Nyhet

Så vill vi stärka Östergötland – Handelskammarens syn på nya regionala strategin

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren, ÖHK, lämnar följande yttrande angående reviderad Utvecklingsstrategi för Östergötland, diarienummer RÖ 2024-10297

Nyhet

Upphandlingar avbryts – men Ostlänkens tidsplan står fast

Infrastruktur

Trafikverket avbryter upphandlingarna för Ostlänkens etapper vid Vagnhärad och Skavsta. Orsaken är att kostnaderna överstiger budget, till följd av för...

Nyhet

Så vill vi stärka Östergötland – Handelskammarens syn på nya regionala strategin

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren, ÖHK, lämnar följande yttrande angående reviderad Utvecklingsstrategi för Östergötland, diarienummer RÖ 2024-10297

Nyhet

CBAM 2026: Förbered ditt företag för framtidens klimatkrav

Internationell handel

EU:s gränsjusteringsmekanism för koldioxid (CBAM) träder i full kraft den 1 januari 2026 och innebär nya krav på företag som...