Östsvenska Handelskammaren

Så riskerar företag att indirekt handla med Ryssland

Förändrade handelsmönster till följd av kriget i Ukraina gör att nya krav ställs företag som jobbar med export. Det var ett av ämnena som diskuterades när Skeppningsnätverket fick besök av Kommerskollegium.

kommerskollegium besökte skeppningsnätverket

Under onsdagen hade Handelskammarens Skeppningsnätverket sin sista träff för året och det blev intressanta och tankeväckande föreläsningar och diskussioner kring hur vår jord mår och vad som händer i världen. Nätverket hade besök av Michael Koch, chef på enheten för internationell handelsutveckling på Kommerskollegium.

– Det har varit roligt och givande att träffa Skeppningsnätverket och höra om företagens utmaningar i vardagen. Handelskammarens medlemmar möter ju verkligheten och vi fick möjlighet att diskutera kring utmaningar som de ställs inför med nya krav som dyker upp, säger Michael Koch kort efter nätverksdagens slut.

Michael Koch pratade om sanktioner men framför allt om förändrade handelsmönster med Ryssland och Rysslands grannländer.

– Vi ser ju att företagen i EU kraftigt minskat av handeln med Ryssland efter landets invasion av Ukraina. De nya utmaningarna är att vi ser ökad handel med länder runt om Ryssland och vi vill informera företag om att vara vaksamma då det finns risk att indirekt handla med Ryssland. Det är inte alltid lätt att göra rätt, men man behöver i dag ha bättre koll på vem som äger företaget man handlar med. Det är en konsekvens av att vi lever i en osäkrare värld, säger Michael Koch.

Nätverket fick dessutom en spännande dragning av Östsvenska Handelskammarens ordförande Johan Palsgård som har en bred erfarenhet av arbete inom internationell handel bland annat inom UD. Johan pratade om det läge vi är i idag men även handelns historia, jordens befolkningsutveckling de kommande åren och vår miljö. Att allting hänger ihop och vi har många spännande utmaningar att ta tag i.

Skeppningsnätverket riktar sig till dig som arbetar med import, export och skeppning. Om du är intresserad och vill veta mer nätverket och vårt arbete med internationell handel, tveka inte att kontakta någon av våra medarbetare för att få mer information och ansluta dig till oss.

Vill du veta mer om vad som gäller kring handel med Ryssland och Ukraina? Här hittar du samlad information.

Relaterade #Internationell handel

15 maj, 2025

Orgalim och NL – standardavtal för leveranser inom industri

Välkommen till en halvdagsutbildning där du får en guidning i de vanligaste standardavtalen för leveranser...

20 maj, 2025

Nätverksträff med Skeppningsnätverket

Välkommen till Handelskammarens nätverk för dig som arbetar med internationell handel!

22 maj, 2025

Trade Talks – UK

I detta webbseminarium kommer vi att ge en uppdatering om de senaste förändringarna på den...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet

Få koll på avskogningsförordningen – EUDR

Nyheter

EUDR-förordningen (EU Deforestation Regulation), eller avskogningsförordningen som den också kallas, är en central del av EU:s strategi för att minska...

7 maj, 2025

Bright East: Nära näringslivet – En mingelkväll med framtiden i fokus

Välkommen till vår första träff helt fokuserad på möten med näringslivet! Vi har bjudit in...

15 april, 2025

Extrainsatt webinar: USA och tullarna

USA:s nya importtullar förändrar spelplanen för internationell handel. Europas viktigaste handelspartner har infört drastiska åtgärder...

Nyhet

Få koll på avskogningsförordningen – EUDR

Nyheter

EUDR-förordningen (EU Deforestation Regulation), eller avskogningsförordningen som den också kallas, är en central del av EU:s strategi för att minska...

Nyhet

TV: Råden från tullexperten: ”Dummaste man kan göra just nu”

Internationell handel

USA:s nya tullbesked skapar oro bland svenska exporterande företag. Men att ta till drastiska åtgärder kan vara farligare än att...

Nyhet

TV: Så jobbar pristagaren Marknadsbyrån med hållbarhet

Hållbarhet

Affärsnytta och hållbarhet – hur får vi båda att lyfta? Hur sätter man hållbarhet först utan att tappa fart i...