Östsvenska Handelskammaren

Så växte Webropol under pandemin

Från nio till 14 anställda. Mitt under en global pandemi. Ja, det konststycket lyckades enkätföretaget Webropol med. Hur gick det till? Vi fick en pratstund med Josefin Linebäck som är vd för Webropol i Linköping.

I ett sekelskifteshus vid Stora torget i Linköping tar Josefin Linebäck emot oss. I en elegant våning med högt till tak huserar Webropol. Företaget har haft sitt Sverigekontor i Linköping sedan 2005 och bland kunderna finns alltifrån enmansföretag och privata bolag till myndigheter.

– På så sätt har vi ingen typkund. Så länge man vill ha in svar från personer i form av alltifrån enkäter, kundundersökningar till inbjudningar och event så kan man använda våra tjänster, säger Josefin Linebäck som jobbat på företaget i Linköping i tio år.

Webropol grundades 2002 i Finland och det är där huvudkontoret ligger. Förutom Finland och Sverige finns företaget i England, Tyskland och Belgien. Från början var det i huvudsak webbenkäter som var Webropols produkt.

– Då var vi ganska ensamma på marknaden, säger hon.

Sedan dess har mängder av verktyg tillkommit i företagets utbud. Informationsportaler, personalutvecklingsverktyg, avancerad analys och eventadministrering är bara några av alla strängar på lyran. Det senaste är ett visselblåsarsystem som är högaktuellt med tanke på regeringens lagförslag om stärkt skydd för personer som slår larm om exempelvis missförhållanden i sina organisationer.

”Blev en stark sammanhållning”

Med andra ord är utveckling och modet att satsa framåt någonting som genomsyrat företaget sedan starten. Och inte ens en pandemi kunde stå i vägen. När många av nyheterna inom näringslivet handlade om konkurser, permitteringar och neddragningar, valde Webropol i stället att växla upp. 

– Visst var det skakigt i början av pandemin. Men mitt mål var hela tiden att ingen skulle behöva lämna oss under den här perioden och det blev en stark sammanhållning här och vi jobbade för varandra. 

Hon fortsätter:

– Under hösten 2020 vände det och då kände att vi hade chansen att anställa fler. Det skulle visa sig bli väldigt framgångsrikt för oss.

Hur gjorde ni? 

– Mycket handlade om gemensamt fokus. Vi bestämde oss för att kämpa och började prata mycket om tillväxt och ställa oss frågan ”hur lyfter vi?”. Drivet ökar när alla vet och förstår varför vi ska göra det här tillsammans. Det blir bättre än att jag bara ska stå och säga ”nu ska vi växa”. Sådant som vi tidigare kanske bara hade pratat om gjorde vi verklighet av. 

Vill anställa ännu fler

De nio medarbetarna på Linköpingskontoret har nu fått sällskap av fem nya kollegor. Och det kan bli fler.

–Analysavdelningen är riktigt stark nu, så nästa steg är att ta in fler säljare.

Med åren har flera konkurrenter dykt upp på marknaden. Bland annat aktörer som har kostnadsfria verktyg, men som Josefin menar inte är i närheten av alla Webropols tjänster. 

– Vi lägger stort fokus på kunden och har analytiker och statistiker med stor erfarenhet. Det får du inte hos gratisverktyg som exempelvis Google.

Vilka är utmaningarna framåt?

– Vi vill växa och bli fler och få större marknadsandel i Sverige. Att fler känner till vårt varumärke och att det vi gör är bra. Jag fick precis ett mejl från en person som kommit i kontakt med Webrobpol via en branschorganisation och som sa att han vill använda oss i sitt bolag också. Då känner man ju att vi gör något bra, avslutar Josefin.

Relaterade #Nyheter

April i bilder

Nyheter

Såhär började våren på Handelskammaren! Nedan ser ni bilder från april månads evenemang. Här syns allt från vårt nystartade HR-nätverk...

Ny guide hjälper företag att hantera risker vid tullförändringar

Nyheter

I en ny vägledning från Internationella Handelskammaren (ICC) förklaras hur Incoterms 2020-reglerna kan användas som verktyg för att hantera riskerna...

Debatt: Vi står upp för frihandel och goda relationer

Nyheter

Handelskamrarna har funnits i över 500 år. I dag är vi över 12 000 kamrar i världen och vårt uppdrag...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet

April i bilder

Nyheter

Såhär började våren på Handelskammaren! Nedan ser ni bilder från april månads evenemang. Här syns allt från vårt nystartade HR-nätverk...

27 maj, 2025

Logistiska utmaningar i handelskriget

Snabbt införda tullar från den amerikanska administrationen som påverkar företag med internationell handel. Bristande information...

13 maj, 2025

America First Trade Policy – uppdatering kring nya åtgärder

Nu börjar vi tydligare se vad innehållet i de amerikanska myndigheternas policydokument ”America First Trade...

Nyhet

April i bilder

Nyheter

Såhär började våren på Handelskammaren! Nedan ser ni bilder från april månads evenemang. Här syns allt från vårt nystartade HR-nätverk...

Nyhet

Ny guide hjälper företag att hantera risker vid tullförändringar

Internationell handel

I en ny vägledning från Internationella Handelskammaren (ICC) förklaras hur Incoterms 2020-reglerna kan användas som verktyg för att hantera riskerna...

Nyhet

Debatt: Vi står upp för frihandel och goda relationer

Debatt

Handelskamrarna har funnits i över 500 år. I dag är vi över 12 000 kamrar i världen och vårt uppdrag...