Kraven på arbetsgivare har de senaste åren haft en enorm förändringstakt. Pandemi, lågkonjunktur, inflation och krig har förändrat arbetstagarens krav för vad som är viktigt i en anställning. Sara förklarar från scenen:
– Allt fler eftersöker rörlighet och frihet på arbetsmarknaden. Vi ser att allt färre är benägna att gå in i traditionella anställningar som de sett ut historiskt och värderar sin frihet och rörlighet högt. Vi ser också att en gigekonomi blir allt vanligare hos arbetstagare där många går till att bli konsulter just på grund av friheten det ger dem. En undersökning från Benify angående framtidens arbetsplatser visar dessutom att cirka 70 procent vill arbeta i en hybridlösning – det vill säga både på arbetsplatsen och hemifrån.
Strategisk kompetensförsörjning
Undersökningar visar också att 3 av 4 företag säger att de saknar kompetens och att det är i hela spektrat. Arbetsgivare måste därför jobba strategiskt och proaktivt med personal hela vägen genom deras anställning – med allt från att attrahera rätt kompetens och ta hand om dem väl i bolaget till att avsluta på ett snyggt sätt vid en eventuell uppsägning.
För att attrahera rätt kandidater finns det flera delar man som företagare kan jobba med: företagskultur, varumärket, rekrytering och introduktioner. Hur ser företagskulturen ut hos oss? Vad präglas vi av? Hur upplever våra anställda och kunder vårt varumärke? Mjuka värden som dessa blir allt viktigare för vad som utgör en attraktiv arbetsgivare i framtiden.
När en ny kandidat väl har kommit in i bolaget måste man även lyckas behålla dem. Att ha ett jobb som är utvecklande, har tydliga mål och en god ledare har visat sig vara några av de viktigaste kraven bland kandidater för att tackat ja till en anställning.
Medarbetare som av någon anledning väljer att avsluta sin tjänst behöver skötas snyggt. Det finns nämligen ingen bättre ambassadör för en arbetsgivare än en tidigare anställd. Ta tillvara på anställdas erfarenheter och upplevelser genom en exitintervju och jobba sedan vidare med den feedback som inkommit för att hela tiden sträva efter att ha en så attraktiv arbetsplats som möjligt.
Jörgen Nilsson, affärsutvecklare och ansvarig besöksnäring på Visit Linköping & Co berättar varför Psykologpartners föreläsning var ett viktigt inslag under Besöksnäringsdagen 2022:
– Kompetensfrågor och synnerligen ledarskap är superrelevanta frågor för företag som precis gått igenom ett stålbad i pandemin, inte minst i besöksnäringen. När vi nu precis som övriga samhället spår en tuff vinter framför oss och personalomsättningen i branschen har varit stor känns det extra viktigt att lyfta vad det innebär att vara en attraktiv arbetsgivare 2022 och framåt.
Här kan du ladda ner Benifys rapport: Framtidens arbetsliv.
Vill du veta mer om Psykologipartners? Klicka här.