Östsvenska Handelskammaren

Spår på marken eller i luften, det är frågan

fotokälla: https://next.norrkoping.se. 

Får Norrköpings kommun bestämma blir det upphöjda spår för framtidens höghastighetståg genom centrala Norrköping vid ett nytt resecentrum.

– Vi har länge förordat upphöjda spår. Vi tror att det blir en nyckel att använda marken under spåren till annat och då behöver inte järnvägen breda ut sig på samma sätt, säger Josef Erixon vid stadsbyggnadskontoret i Norrköping.

Han är projektledare för området som innefattar det nya resecentrat som ska byggas i framtiden.

Under en lunch för ESIC-medlemmar på torsdagen handlade det mycket om läget för Ostlänken och det nya resecentrum som ska skapas i Norrköping.

Innan sommaren hoppas kommunen att diskussionerna med Trafikverket lett till att man bestämt hur lösningen ska finansieras.

– Vi är mitt inne i en spännande förhandling. Lösningarna kostar ungefär lika mycket men med den upphöjda så kostar trafikverkets inblandning mer, säger Ulf Arumskog som är kommunens samordnare kring Ostlänken.

Spåren kommer att komma in 100 meter norr över det resecentrum vi har idag, det vill säga i området Butängen.

När en överenskommelse är klar med Trafikverket kring upphöjd räls eller inte – då kan kommunen göra klart ett planprogram där exempelvis höjder på byggnader som ska byggas i området med mera finns med. Det blir sedan samråd runt årsskiftet för området kring resecentrum, då får inblandade chans att tycka till.

– Vi ser att det blir åtta spår med mittperronger. 90 meter ungefär. Under kan det finnas gym, parkeringar, cykelparkeringar med mera, säger Josef Erixon.

En kravspecifikation över resecentrat kommer att tas fram och därefter får olika arkitektbyråer tävla om vem som har den bästa idén för hur stationen ska möta staden på ett bra sätt.

– Vi hoppas få in bra lösningar och då får vi en tydligare bild av resecentrumet, säger Josef Erixon.

 

Aktuella hållpunkter:

Byggstart för Ostlänken 2022

Trafikstart för Ostlänken 2033

Norrköpings kommun beräknas ha 175 000 invånare år 2035

 

Läs mer på: https://next.norrkoping.se

 

IMG 2642 5ad892b163110 scaled

Relaterade #ESIC

16 april, 2024

ESIC-lunch i Norrköping 16 april

Den 16 april är det dags för nästa nätverksträff för dig som är ESIC-medlem i...

16 maj, 2024

ESIC-lunch i Linköping 16 maj

Den 16 maj är det dags för nästa nätverksträff för dig som är ESIC-medlem i...

Studiebesök Fehmarn Bält och Lübeck

ESIC

Fehmarn Bält-tunneln är ett av Europas största pågående byggprojekt. I dagarna två åkte vi söder ut för att titta närmare...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

20 maj, 2024

Styrelseutbildning Gotland (Internat Grå gåsen)

Vill du kombinera utbildning med en exklusiv upplevelse i naturskön miljö? Nu erbjuds ett unikt...

Styrelseutbildning Gotland
Nyhet
Prisbelont hallbarhet

Stjärna på hållbarhet? Dags att nominera till prestigefullt pris

Hållbarhet

Har ditt företag gjort en resa inom hållbarhet? Nu öppnar vi nomineringen till årets hållbarhetspris.

18 mars, 2024

Lunch med kammaren

Den här lunchen passar för alla branscher och intresseområden och riktar in sig på nätverkande,...

IMG 8644 1
Nyhet
Prisbelont hallbarhet

Stjärna på hållbarhet? Dags att nominera till prestigefullt pris

Hållbarhet

Har ditt företag gjort en resa inom hållbarhet? Nu öppnar vi nomineringen till årets hållbarhetspris.

Nyhet
balt

Studiebesök Fehmarn Bält och Lübeck

Infrastruktur

Fehmarn Bält-tunneln är ett av Europas största pågående byggprojekt. I dagarna två åkte vi söder ut för att titta närmare...

Nyhet
217A2842

Så påverkar Fehmarn Bält-tunneln den östsvenska regionen: ”Många förstår inte vidden”

Infrastruktur

Just nu byggs Fehmarn bält-förbindelsen mellan Danmark och Tyskland. En 18 kilometer lång undervattenstunnel som bland annat gör att man...