Östsvenska Handelskammaren

”Svenska exportföretag borde se sig om efter nya marknader”

Krönika
Vi lever idag i en stökig värld som innehåller en handelskonflikt mellan Kina och USA, Covid-19 pandemi, presidentval i USA, Brexit, etc. På toppen av detta så har vi en ökande protektionism i världen. När man handlar med internationell handel så är det lätt att bli nedslagen och deprimerad över hur världen utvecklar sig. Men jag vill här citera Sir Winston Churchill som sade; ”Förspill inte möjligheterna som uppkommer i en rejäl kris”.

Med detta i åtanke borde svenska exportföretag se sig om efter nya marknader för sina varor. Med tanke på att det finns frihandelsavtal med till exempel både Sydkorea och Japan och där Sverige har ett gott renommé, kanske det skulle vara på sin plats med att ge sig på en liten exportsatsning. Många mindre företag finner ofta avstånden till fjärran marknader och främmande kulturer som lite skrämmande. Det gäller att övervinna denna rädsla för att vinna nya marknader för sina varor.

En fråga som ofta dyker upp är hur man ska göra för att komma in på en ny marknad? Jag brukar svara med en fråga, – hur gjorde ni när ni hittade ny marknad i Europa? Det funkar på samma sätt där som här när det gäller att hitta nya kunder. Intet nytt under solen!

När det gäller området tull så genomgår den för närvarande en stor förvandling. Jag upplever att många företag verkar helt ovetande om de förändringar som har och kommer att inträffa fram till 2025. Företagarna borde visa lite mer intresse för vad som sker, då ändrade förutsättningar kan ändra förutsättningarna kapitalt för vissa företag när det gäller exporten och eller importen. Här har EU:s ”nya” tullagstiftning Uniform Customs Code (UCC) från 1:e maj 2016 t.ex. inneburit ett ökat personligt ansvar på företagets verkställande direktör. Slarvar man med eller bryter man mot regelverken, så kan detta innebära att man kan få ett personligt näringsförbud. 

Man resonerar många gånger som så att man lejer tullhanteringen till en extern part, så är man av med det ”problemet”. Man inser inte att i myndighetens ögon så är säljaren respektive köparen alltid den ytterst ansvarige. Det går alltså inte svära sig fri bara för att man har lagt över tullhanteringen på en underentreprenör.

Här fyller handelskammarna en funktion genom att erbjuda utbildning och support när det gäller den internationella handeln. 

Peter Hellman, expert internationell handel

Relaterade #Internationell handel

20 januari, 2026

Nätverksträff med Skeppningsnätverket

Välkommen till Handelskammarens nätverk för dig som arbetar med internationell handel!

17 februari, 2026

Trade Talks – Germany

This webinar will highlight both the challenges and opportunities that the evolving German market presents,...

20 februari, 2026

Företagsanpassade utbildningar

Datum och innehåll helt utifrån era önskemål! Tillsammans med handplockade experter ur Handelskammarens stora nätverk...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

24 mars, 2026

Kurs om Ursprungsregler och Frihandelsavtal

Made in Sweden, eller? Den här kursen ger dig kunskap om hur du fastställer varans...

14 oktober, 2026

Effektiv tullhantering

Välkommen till en utbildningsdag där du får de rätta verktygen för snabb, säker och kostnadseffektiv...

12 november, 2026

Årsavslutning: Nätverket för kommunikations- eller marknadsansvariga

Nätverket för dig som är en drivande kraft inom kommunikation eller marknadsföring på ditt företag...

Nyhet

Brutna löften slår hårdast mot företagen

Krönikor

Det är inte intensiv debatt vi längtar efter. Det är långsiktig leverans av goda förutsättningar, skriver Maria B Hummelgren vice...

Nyhet

USA-experten Taimaz Ghaffari: ”Idag måste politiker funka i poddmediet”

Nyheter

Hur påverkar podcasts, TikTok och amerikanska techjättar den svenska samhällsdebatten? USA-experten Taimaz Ghaffari besökte Handelskammaren för andra gången och gav...

Nyhet

Östsvenska Handelskammaren och Sveriges Kommunikatörer inleder samarbete

Nyheter

Partnerskapet lägger grunden för återkommande aktiviteter som samlar medlemmar kring aktuella kommunikationsfrågor, relationsbyggande och kompetensutveckling. Första gemensamma träffen genomfördes nyligen...