Debattartikel i Corren 2019-10-07
DEBATT Att binda samman de redan beslutade sträckorna till ett nytt järnvägsnät för södra Sverige är det enda rätta, anser Johanna Palmér och Maria Björk Hummelgren på Östsvenska Handelskammaren
Opinionsmaterial 05:00 | 2019-10-07
Fler vill och kommer att behöva åka tåg. Att enbart rusta upp den befintliga stambanan räcker inte, varken på kort eller lång sikt. För att möta behoven av transport av människor och gods på snabbaste och mest hållbara sätt behövs ny järnväg.
Nya regionala spår för förbättrade möjligheter till pendling är redan beslutade om. För vår regions del handlar det om Ostlänken, i västra Sverige är det sträckan Göteborg-Borås och i södra Malmö-Hässleholm. Dessa sträckor är högst prioriterade på grund av nuvarande kapacitetsbrist. Men nyttan med dem ökar förstås genom att de binds samman och ger avlastning för dagens spår.
Miljönyttan är inte det främsta argumentet för ny stambana, likväl är den en viktig aspekt. Flygen landar inte mitt i städerna och framtidens bilar kommer inte att kunna konkurrera med hastigheten eller bekvämligheten hos tågen. Därtill går stadsutvecklingen mer och mer mot bilfria innerstäder, medan tågstationen ofta ligger i stadens hjärta.
Det är synd att en sådan stor och viktig framtidsinvestering ska bli en polariserad partipolitisk fråga. Från näringslivets håll ser vi att ett modernt arbetsliv med hållbara transporter behöver en framtidsinriktad järnväg mellan Sveriges större städer och regioner.
Därför kommer Östsvenska Handelskammaren att tillsammans med Västsvenska, Sydsvenska och Jönköpings Handelskammare uppvakta de borgerliga partier som nu tvekar. Vi hoppas att de istället ska börja blicka framåt och fattar mod att ställa sig bakom århundradets tillväxtchans för Sverige.
Johanna Palmér, vd
Maria Björk Hummelgren, ansvarig tillväxt och analys
Östsvenska Handelskammaren