Östsvenska Handelskammaren

Två hål i väggen som vi tar för givet

Sommaren 2017 meddelade ledningen för Northvolt att den nya planerade batterifabriken inte skulle placeras i Norrköping. Den östgötska kommunen hade varit en av en handfull tänkbara platser i Sverige och Finland som batteriföretaget övervägt som placeringsort. En etablering som beräknas ge upp till 3 000 nya arbetstillfällen. Till sist var det Skellefteå i Västerbottens län som drog det längsta strået.

Sommaren 2017 meddelade ledningen för Northvolt att den nya planerade batterifabriken inte skulle placeras i Norrköping. Den östgötska kommunen hade varit en av en handfull tänkbara platser i Sverige och Finland som batteriföretaget övervägt som placeringsort. En etablering som beräknas ge upp till 3 000 nya arbetstillfällen. Till sist var det Skellefteå i Västerbottens län som drog det längsta strået.

Flera orsaker avgjorde Northvolts val av Skellefteå. Bland annat ska närhet till råvaran litium till batterierna vara en. En annan ska vara tillgången till energi. Northvolts produktion är helt beroende av en säker och pålitlig elförsörjning. Även om inte alla verksamheter är riktigt lika stora energislukare som Northvolt, så är tillgången till en jämn eltillförsel avgörande för många industrier.

I Skåne har exemplen med brödtillverkaren Pågen och ventilationsföretaget Lindab, som båda fått nej på planerade expansioner på grund av ökade elbehov, gjort att många höjt på ögonbrynet gällande svensk eltillförsel. ”Jag hade aldrig väntat mig att få ett sådant besked i ett välutvecklat land. Strömbrist är något man hör talas om i u-länder”, sa Pågens vd Anders Carlsson Jerndal (SvD 3/6).

Är de självklara två hålen i väggen plötsligt inte längre något vi kan ta för givet? Att frågan ställer till det, märks i den politiska debatten. Minns statsminister Stefan Löfvens (S) och moderatledaren Ulf Kristerssons ordväxling i Agendas partiledarutfrågning där Kristersson menade att Sverige står inför en elbrist, och Löfven svarade att det var nonsens eftersom Sverige har överskott på el.

Båda hade på sätt och vis rätt. Det är inte produktionen av el som främst brister, utan överföringen av densamma. Enklare blir det i en jämförelse med järnväg. Bristen på pålitliga tågförbindelser och jämna avgångar beror inte på att Sverige har för få tågvagnar, utan för att spåren är överbelastade. Det behövs ny infrastruktur som kan avlasta den befintliga – både gällande tåg- och eltrafik.

Helt klart är att frågan om svensk elförsörjning är komplex – och otroligt viktig. Befintliga och framtida företagsetableringar måste fortsätta se Sverige som ett tillförlitligt land att bedriva verksamhet i, inte minst när det gäller tillgången på energi.

Östsvenska Handelskammaren frågade sina medlemmar om deras syn på saken, och vilka åtgärder de tror behövs. Svaren kommer att redovisas i en kommande rapport och tas upp vid ett kunskapshöjande seminarium den 2 december på Kammarforum i Norrköping. Då kommer Eon och Tekniska verken att ge en regional bild av läget – hur ser det ut här? Ett par av regionens största företag beskriver sina respektive situationer och framtida behov. Dessutom möter politiker från Region Östergötland och riksdagsbänken upp.

Mer information och anmälan finns här.

Relaterade #Nyheter

Praktikupprop för framtidens kompetens!

Nyheter

Brist på kompetens är företagens största tillväxthinder. Samtidigt tvingas skolor säga nej till elever för att praktikplatser saknas. Samarbetet mellan...

Regional motståndskraft när omvärlden skakar

Nyheter

Optimismen och styrkan bland regionens företag – Handelskammarens ägare, stärker oss i vårt arbete för regional konkurrenskraft, skriver vice vd...

TV: Nyfiken på Almedalen 2025 – så maximerar du din vecka i Visby

Nyheter

Almedalsveckan närmar sig – hur gör du för att få ut det mesta av dagarna i Visby? Under ett digitalt...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet

Upphandlingar avbryts – men Ostlänkens tidsplan står fast

Infrastruktur

Trafikverket avbryter upphandlingarna för Ostlänkens etapper vid Vagnhärad och Skavsta. Orsaken är att kostnaderna överstiger budget, till följd av för...

Nyhet

Så vill vi stärka Östergötland – Handelskammarens syn på nya regionala strategin

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren, ÖHK, lämnar följande yttrande angående reviderad Utvecklingsstrategi för Östergötland, diarienummer RÖ 2024-10297

Nyhet

Upphandlingar avbryts – men Ostlänkens tidsplan står fast

Infrastruktur

Trafikverket avbryter upphandlingarna för Ostlänkens etapper vid Vagnhärad och Skavsta. Orsaken är att kostnaderna överstiger budget, till följd av för...

Nyhet

Så vill vi stärka Östergötland – Handelskammarens syn på nya regionala strategin

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren, ÖHK, lämnar följande yttrande angående reviderad Utvecklingsstrategi för Östergötland, diarienummer RÖ 2024-10297

Nyhet

CBAM 2026: Förbered ditt företag för framtidens klimatkrav

Internationell handel

EU:s gränsjusteringsmekanism för koldioxid (CBAM) träder i full kraft den 1 januari 2026 och innebär nya krav på företag som...