Östsvenska Handelskammaren

Två hål i väggen som vi tar för givet

Sommaren 2017 meddelade ledningen för Northvolt att den nya planerade batterifabriken inte skulle placeras i Norrköping. Den östgötska kommunen hade varit en av en handfull tänkbara platser i Sverige och Finland som batteriföretaget övervägt som placeringsort. En etablering som beräknas ge upp till 3 000 nya arbetstillfällen. Till sist var det Skellefteå i Västerbottens län som drog det längsta strået.

Sommaren 2017 meddelade ledningen för Northvolt att den nya planerade batterifabriken inte skulle placeras i Norrköping. Den östgötska kommunen hade varit en av en handfull tänkbara platser i Sverige och Finland som batteriföretaget övervägt som placeringsort. En etablering som beräknas ge upp till 3 000 nya arbetstillfällen. Till sist var det Skellefteå i Västerbottens län som drog det längsta strået.

Flera orsaker avgjorde Northvolts val av Skellefteå. Bland annat ska närhet till råvaran litium till batterierna vara en. En annan ska vara tillgången till energi. Northvolts produktion är helt beroende av en säker och pålitlig elförsörjning. Även om inte alla verksamheter är riktigt lika stora energislukare som Northvolt, så är tillgången till en jämn eltillförsel avgörande för många industrier.

I Skåne har exemplen med brödtillverkaren Pågen och ventilationsföretaget Lindab, som båda fått nej på planerade expansioner på grund av ökade elbehov, gjort att många höjt på ögonbrynet gällande svensk eltillförsel. ”Jag hade aldrig väntat mig att få ett sådant besked i ett välutvecklat land. Strömbrist är något man hör talas om i u-länder”, sa Pågens vd Anders Carlsson Jerndal (SvD 3/6).

Är de självklara två hålen i väggen plötsligt inte längre något vi kan ta för givet? Att frågan ställer till det, märks i den politiska debatten. Minns statsminister Stefan Löfvens (S) och moderatledaren Ulf Kristerssons ordväxling i Agendas partiledarutfrågning där Kristersson menade att Sverige står inför en elbrist, och Löfven svarade att det var nonsens eftersom Sverige har överskott på el.

Båda hade på sätt och vis rätt. Det är inte produktionen av el som främst brister, utan överföringen av densamma. Enklare blir det i en jämförelse med järnväg. Bristen på pålitliga tågförbindelser och jämna avgångar beror inte på att Sverige har för få tågvagnar, utan för att spåren är överbelastade. Det behövs ny infrastruktur som kan avlasta den befintliga – både gällande tåg- och eltrafik.

Helt klart är att frågan om svensk elförsörjning är komplex – och otroligt viktig. Befintliga och framtida företagsetableringar måste fortsätta se Sverige som ett tillförlitligt land att bedriva verksamhet i, inte minst när det gäller tillgången på energi.

Östsvenska Handelskammaren frågade sina medlemmar om deras syn på saken, och vilka åtgärder de tror behövs. Svaren kommer att redovisas i en kommande rapport och tas upp vid ett kunskapshöjande seminarium den 2 december på Kammarforum i Norrköping. Då kommer Eon och Tekniska verken att ge en regional bild av läget – hur ser det ut här? Ett par av regionens största företag beskriver sina respektive situationer och framtida behov. Dessutom möter politiker från Region Östergötland och riksdagsbänken upp.

Mer information och anmälan finns här.

Relaterade #Nyheter

Handelskammarens budskap till ministern - på 3 minuter!

Nyheter

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...

Hon blir vice vd på Handelskammaren

Nyheter

Maria Björk Hummelgren är från och med nu både näringspolitisk chef och vice vd. Förändringen innebär att Maria och vd...

Experterna: Så får du ut det mesta av Almedalen

Nyheter

Politik, demokrati och nätverkande. Hur får man ut det mesta av Almedalsveckan på Gotland? Det berättade några rutinerade profiler under...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet
peru

Peru öppnar upp för ATA-carnet: En möjlighet för global handel

Internationell handel

Från och med den 30 april 2024 blir Peru det senaste tillskottet bland de länder som accepterar ATA-carnet. Detta gör...

21 maj, 2024

Varför äger och driver så få kvinnor företag?

70 procent av svenska privata företag ägs av män. Varför äger och driver inte fler...

Varfor driver sa fa kvinnor foretag 1
Nyhet
andreascarlson

Handelskammarens budskap till ministern – på 3 minuter!

Näringspolitik

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...

Nyhet
peru

Peru öppnar upp för ATA-carnet: En möjlighet för global handel

Internationell handel

Från och med den 30 april 2024 blir Peru det senaste tillskottet bland de länder som accepterar ATA-carnet. Detta gör...

Nyhet
andreascarlson

Handelskammarens budskap till ministern – på 3 minuter!

Näringspolitik

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...

Nyhet
snabbtag

Yttrande angående Trafikverkets Inriktningsunderlag

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren, ÖHK, lämnar följande yttrande angående Trafikverkets Inriktningsunderlag inför infrastrukturplaneringen för perioden 2026—2037, diarienummer LI2023/03919