Östsvenska Handelskammaren

Yttrande om Trafikverkets samråd avseende Ostlänken och Linköpings tätort

Östsvenska Handelskammaren lämnar följande synpunkter i samband med inbjudan till samråd Ärendenr TRV 2022/26280, delen Linköpings tätort

Linköping den 11 november 2024 

Östsvenska Handelskammaren lämnar följande synpunkter i samband med inbjudan till samråd Ärendenr TRV 2022/26280, delen Linköpings tätort 

Östsvenska Handelskammaren (nedan förkortat ÖHK) är en partipolitiskt obunden medlemsorganisation för företag i Östergötland, Sörmland och på Gotland. Vi arbetar på uppdrag av och för våra cirka 830 medlemmar för tillväxt, utveckling och ökad attraktionskraft i hela regionen och med särskilt fokus på tillväxtstråket från Stockholm till Linköping med omnejd. 

Det är glädjande att arbetet med Ostlänkens dragning genom Linköping avancerar enligt plan, med målbild för trafikstart 2035. Det är mycket viktigt att bygget inte försenas. Ostlänken har stor betydelse för Linköpings framtida utveckling och tillväxt, näringslivet har länge investerat och engagerat sig i förberedelserna. Företagen och regionen är beroende av den utvidgade arbetsmarknadsregion, utökade pendling, förbättrade godstransporter och tillväxtfrämjande stadsutveckling som Ostlänken innebär. 

ÖHK stödjer föreslagen spårlinje. Ostlänken är en betydande del i vår samhällsbyggnation, och ska inte bara ses som ett enskilt infrastrukturprojekt. Det är väsentligt att Ostlänken-projektet inom Trafikverket ser till hela järnvägens funktionalitet och såsom Region Östergötland uttrycker det – vi kan se tydliga indikationer på suboptimering där projektet inte ser till helheten. 2 

Den nya stationen behöver beakta intentioner om ökad regional tågtrafik från väster. Trafikverkets kapacitetsanalys ger vid handen att sträckan Linköping – Mjölby uppvisar en av södra Sveriges allvarligaste brister i järnvägssystemet. Vikten av att järnvägskapaciteten här ökas, kan inte nog betonas. Utgången ur Linköping behöver utredas och säkerställas samlat med att Ostlänken färdigställs. Vad gäller stationsutformningen på Steninge, så måste den ge goda förutsättningar för flera trafikslag att mötas och bli en effektiv bytespunkt ur både ett lokalt och regionalt perspektiv. Upphöjt läge kan vara att föredra, men framför allt vill ÖHK framhålla att barriäreffekterna behöver minimeras och gynna en stadsstruktur med hållbar, trygg och attraktiv miljö. 

Stadsutvecklingen är avhängig hur spåren ansluter – och fortsätter – ut genom staden och av stationsutformningen. En fortsatt sträckning av Ostlänken måste framtidssäkras för att möjliggöra ytterligare kapacitetsförstärkning och ännu mer potential för stärkt arbetspendling och konkurrenskraft. Det är inte bara nya spår eller en station som byggs, det är ljusare utsikter. 

____________________ 

Östsvenska Handelskammaren välkomnar möjligheten att inkomma med synpunkter. 

Linköping 2024-11-11 

Charlotta Elliot
Östsvenska Handelskammaren
Talesperson infrastruktur och Projektledare East Sweden Infra Cluster

Läs yttrandet som pdf här.

Relaterade #Nyheter

”Jag tar med mig nätverket och förståelsen för näringslivets utmaningar”

Nyheter

Efter sin praktik som trainee hos Östsvenska Handelskammaren summerar Haris Kaharevic tiden med nya kontakter och en skarpare bild av...

Topp 10 mest lästa artiklar under 2025

Nyheter

Här är de tio mest besökta artiklarna hos Östsvenska Handelskammaren 2025. Listan visar vilka frågor som väckt störst intresse på...

Brutna löften slår hårdast mot företagen

Nyheter

Det är inte intensiv debatt vi längtar efter. Det är långsiktig leverans av goda förutsättningar, skriver Maria B Hummelgren vice...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet

Färdigställ Ostlänken och stärk sammanhängande transportstråk

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren, ÖHK, lämnar följande remissvar på Trafikverkets förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen 2026–2037, diarienr LI2025/01587

8 maj, 2026

All Business Is Social

Handelskammaren och Sveriges Kommunikatörer bjuder in till en gemensam lunchföreläsning om hur sociala medier påverkar...

Nyhet

”Jag tar med mig nätverket och förståelsen för näringslivets utmaningar”

Nyheter

Efter sin praktik som trainee hos Östsvenska Handelskammaren summerar Haris Kaharevic tiden med nya kontakter och en skarpare bild av...

Nyhet

Färdigställ Ostlänken och stärk sammanhängande transportstråk

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren, ÖHK, lämnar följande remissvar på Trafikverkets förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen 2026–2037, diarienr LI2025/01587

Nyhet

”Jag tar med mig nätverket och förståelsen för näringslivets utmaningar”

Nyheter

Efter sin praktik som trainee hos Östsvenska Handelskammaren summerar Haris Kaharevic tiden med nya kontakter och en skarpare bild av...

Nyhet

Topp 10 mest lästa artiklar under 2025

Nyheter

Här är de tio mest besökta artiklarna hos Östsvenska Handelskammaren 2025. Listan visar vilka frågor som väckt störst intresse på...