Hemsidan är på uppgång. Och viktigare än någonsin. Efter sociala mediers dominans de senaste åren har hemsidan återigen hamnat i fokus. Det berättade Marcus Törnell och Carl Netz från ReflX Kommunikation under ett event på Handelskammaren.
– Förr räckte det med att man hade en hemsida så var man häftig och man använde blinkande knappar och springande hundar – bara för att man kunde, sa Marcus och visade några gamla hemsideexempel från början av 2000-talet. Ett skratt gick genom publiken då gamla minnen dök upp. Så är det inte idag – nu gäller det att ha rätt hemsida och fylla den med relevant innehåll, fortsatte Marcus.
Idag kan man tycka att det är en självklarhet att ha en hemsida och i en undersökning svarade 96% av företagen att de tycker det är viktigt. Ändå har bara 85% av svenska företag det och långt ifrån alla har relevanta och uppdaterade hemsidor.
– På en hemsida vill man hitta produktinformation, priser, kontakt- och företagsuppgifter. Man vill också att hemsidan ska vara uppdaterad och att det är liv i den, men var tredje företagare uppdaterar hemsidan bara en gång per år eller mer sällan, sa Marcus.
Marcus och Carl pratade om det ”digitala ekosystemet” och menade att hemsidan fungerar som grund och nav, sen fyller man den med content. Detta innehåll sprider man sen på olika sociala medier som i sin tur genererar besökare, konverteringar och affärer.
– Vi äger vår hemsida, till skillnad mot sociala medier, sa Carl och fortsatte med att berätta att man ofta utgår från hemsidan och hänvisar till den i all marknadsföring. Därför är det viktigt att ha en uppdaterad och relevant hemsida, avslutade Carl.
[osh-header title=”4 anledningar att ha en bra hemsida utöver sociala medier”]
1. Nyheter håller sig förska längre på hemsidan – inte ett lika snabbt media.
2. Hemsidor syns bättre än sociala medier på Google
3. Egenägd kanal. Större kontroll över vad som skrivs om företaget på webben.
4. Publicerat material ägs av företaget, inte av någon annan.