Östsvenska Handelskammaren

4 råd för effektivare sälj

Fotograf: Anders Nilsson

Du kanske vrider dig lite obekvämt i stolen när du hör ordet försäljning. Svårt, krångligt och läskigt är kanske ord som dyker upp i ditt huvud. Men behöver det vara det? Inte enligt Anna-Lena Backman Eriksson. Oavsett om du är egenföretagare, funderar på att starta eget företag, är ny i ett säljteam eller helt enkelt bara behöver några råd för att komma vidare med din försäljning kan Anna-Lenas råd hjälpa dig en bit på vägen.

1. Bygg upp en relation och skapa förtroende
Det är väldigt viktigt inom all försäljning att skapa förtroende. Förtroende skapar du genom att bygga en relation med dina potentiella kunder. Du kan börja bygga din relation med kunden genom att försöka hitta gemensamma intressen. Det är ett bra sätt. Men man ska alltid komma ihåg att förtroendet ska bygga på att den person du möter vet vad det är du vill och vad du kan erbjuda.

Förtroende skapar du genom att:

  • lyssna
  • förstå kundens behov (läs mer i råd 2)
  • vara expert på dina produkter och vad du kan erbjuda
  • vara påläst om kunden, kundens kund och branschen
  • kunna matcha dina erbjudanden med kundens behov
  • återkoppla snabbt
  • visa att kunden är viktig. Kan vara genom att svara snabbt på frågor eller skicka tackkort
  • visa verkliga case vid kundmötet

2. Gör en behovsanalys – det ger dig facit
För att du ska kunna bygga det förtroende som vi pratar om i råd 1 måste du skapa dig en uppfattning om kundens behov. Hur ser kundens bransch ut? Hur har kunden gjort tidigare? Vad gör konkurrenterna? Omvärldsanalysera.

Har du gjort det och du vet vad du kan erbjuda så sitter du med ”facit” och kan presentera förslag för kunden som matchar behoven. Och få till den bästa affären för såväl din kund som för det bolag du representerar.

Förslag på behovsanalys:

  • före din första kontakt med den potentiella kunden – googla person och företag
  • kolla status/omsättning på allabolag.se
  • googla kundens konkurrenter
  • ha förberedda paket/produkter med dig och presentera det bästa alternativet för kunden

3. Kroppsspråk – viktigt att tänka på
Att vårt icke-verbala språk, kroppsspråket, har viktig betydelse i vad vi faktiskt förmedlar är inget nyhet. Och att vi kan ha nytta av det visste du säkert också. Men i säljmötet? JA! Det ger resultat. Att spegla den andra personen i ett personligt möte kommer fungera. Rådet är att inte göra det direkt. Exempel; sitter ni båda tillbakalutade och kunden lutar sig framåt; gör likadant men avvakta cirka 30 sekunder. Det låter kanske konstigt, men prova. Vad kan gå fel?

4. Ödmjukt kunna ta ett nej och byta kunder med varandra
Även de bästa säljarna kommer få fler nej än ja. Så är det. Och du måste lära dig att kunna ta ett nej på rätt sätt. För du vet aldrig när ett nej kan bli ett ja. Ett tips där är om ni är fler säljare i ett team med olika kunder. Byt era nej-kunder, eller de som är tveksamma, med varandra. Då kan ett nej bli ett ja. För det handlar återigen om att skapa förtroende och bygga relationer. Din kollega kanske inte har lyckats skapa det förtroende hos kunden men det kanske du lyckas med. Personkemi!


Anna-Lena Backman Eriksson har lång erfarenhet av försäljning och marknadsföring från en rad olika branscher. Idag arbetar hon på Eskilstuna-Kuriren som projektledare för näringslivsmagasinet Affärsliv och som mediesäljare.

Tidigare råd finns här.

Relaterade #Nyheter

Brutna löften slår hårdast mot företagen

Nyheter

Det är inte intensiv debatt vi längtar efter. Det är långsiktig leverans av goda förutsättningar, skriver Maria B Hummelgren vice...

USA-experten Taimaz Ghaffari: ”Idag måste politiker funka i poddmediet”

Nyheter

Hur påverkar podcasts, TikTok och amerikanska techjättar den svenska samhällsdebatten? USA-experten Taimaz Ghaffari besökte Handelskammaren för andra gången och gav...

Östsvenska Handelskammaren och Sveriges Kommunikatörer inleder samarbete

Nyheter

Partnerskapet lägger grunden för återkommande aktiviteter som samlar medlemmar kring aktuella kommunikationsfrågor, relationsbyggande och kompetensutveckling. Första gemensamma träffen genomfördes nyligen...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

12 november, 2026

Årsavslutning: Nätverket för kommunikations- eller marknadsansvariga

Nätverket för dig som är en drivande kraft inom kommunikation eller marknadsföring på ditt företag...

20 januari, 2026

Årsstart: Nätverket för kommunikations- eller marknadsansvariga

Nätverket för dig som är en drivande kraft inom kommunikation eller marknadsföring på ditt företag...

28 maj, 2026

Nätverket för kommunikations- eller marknadsansvariga

Nätverket för dig som är en drivande kraft inom kommunikation eller marknadsföring på ditt företag...

Nyhet

Brutna löften slår hårdast mot företagen

Krönikor

Det är inte intensiv debatt vi längtar efter. Det är långsiktig leverans av goda förutsättningar, skriver Maria B Hummelgren vice...

Nyhet

USA-experten Taimaz Ghaffari: ”Idag måste politiker funka i poddmediet”

Nyheter

Hur påverkar podcasts, TikTok och amerikanska techjättar den svenska samhällsdebatten? USA-experten Taimaz Ghaffari besökte Handelskammaren för andra gången och gav...

Nyhet

Östsvenska Handelskammaren och Sveriges Kommunikatörer inleder samarbete

Nyheter

Partnerskapet lägger grunden för återkommande aktiviteter som samlar medlemmar kring aktuella kommunikationsfrågor, relationsbyggande och kompetensutveckling. Första gemensamma träffen genomfördes nyligen...