Samarbetet bygger på att organisationerna öppnar sina nätverk för varandra och skapar återkommande träffar med fokus på aktuella kommunikationsfrågor. Planen är att etablera återkommande mingel och aktiviteter på Handelskammarens mötesplatser i Norrköping och Linköping med plats för erfarenhetsutbyte, inspiration och nya kontakter.
Sveriges Kommunikatörer firar i år 75 år och har 6500 medlemmar från norr till söder. Tillsammans med Östsvenska Handelskammaren, som funnits sedan 1913, bildar man en tung gemensam kommunikationsplattform. Förra veckan hölls en första lunchträff där USA-experten och poddproducenten Taimaz Ghaffari gav en aktuell analys av ett medielandskap i snabb förändring. Intresset var stort och runt 60 medlemmar deltog.
– Jättekul att kicka igång samarbetet med ett så pass lyckat event! Våra medlemmar efterfrågar alltid innehåll och fler möten inom kommunikationsområdet. Tillsammans med Sveriges Kommunikatörer kan vi växla upp och skapa aktiviteter på våra mötesplatser vår region. Jag ser fram emot fortsättningen, säger Rickard Widgren, kommunikationschef Östsvenska Handelskammaren.
– Kommunikation handlar om att bygga broar, mellan människor, branscher och perspektiv.
Genom samarbetet med Östsvenska Handelskammaren skapar vi mötesplatser där kunskap delas, relationer stärks och nya idéer växer fram. Det är precis i de mötena som utveckling sker, när vi lär av varandra och ser hur kommunikation kan göra verklig skillnad i både näringsliv och samhälle, säger EvaHanna Wittrin, tf vd och generalsekreterare, Sveriges Kommunikatörer
Med samarbetet vill parterna stärka kompetensförsörjningen inom kommunikation och föra samman personer som jobbar med eller är intresserade av kommunikation och marknadsföring. Nästa gemensamma aktivitet planeras att genomföras i Linköping i början av nästa år.
Har du frågor eller vill veta mer om samarbetet? Kontakta Rickard Widgren eller EvaHanna Wittrin. Läs mer om Sveriges Kommunikatörer här (extern länk).







