Östsvenska Handelskammaren

Skippa det fluffiga rosa managementsnacket!

De orden kommer från Sofia Kacim som under onsdagens toppmöte pratade om hur man attraherar framtidens unga talanger, generation Y som 90-talisterna kallas. Sofia presenterade fyra olika områden

– framtidsfokus
– jämlikhet
– transparens
– personlig utveckling.

– Vill man attrahera oss 90-talister är det viktigt att företaget är öppet och transparent med goda värderingar. För att vi ska bli intresserade måste företaget lyssna på oss. Då lyssnar vi tillbaka – feedback är vårt bränsle, sa Sofia. Arbetsmarknaden är på lika villkor, arbetsgivare och arbetstagare måste gilla varandra. 

Sofia påvisade också att det är vanligt att många unga idag inte har en fast tjänst utan jobbar som konsulter för att ha fler projekt igång samtidigt.  Eller att de driver ett företag vid sidan om sin tjänst. Detta för att personlig utveckling är något som 90-talisterna värdesätter högt.

– För oss är det viktigt att man vågar testa och att man vågar misslyckas.

Vidare pratade Sofia om vikten av sociala medier och att ha rätt ton i sin digitala kommunikation.

– Man måste ha personer som brinner för att vara i sociala medier – man ska finnas där för att lyssna och prata. Men man ska prata det språket som är på nätet. Skippa det fluffiga, rosa managementsnacket – det fungerar inte.

Sofia kom också in på vikten av att ha en strategi för sociala medier.

– Man måste ha en strategi för vad, hur och när man säger saker i sociala medier. För vad händer annars när alla på företaget blir talespersoner? Man kan inte sätta en praktikant och säga ”du är ung – du kan ta hand om våra sociala medier”. Det kommer inte fungera – man måste ha en tydlig strategi.  

Relaterade #Nyheter

TV: Råden från tullexperten: "Dummaste man kan göra just nu"

Nyheter

USA:s nya tullbesked skapar oro bland svenska exporterande företag. Men att ta till drastiska åtgärder kan vara farligare än att...

TV: Så jobbar pristagaren Marknadsbyrån med hållbarhet

Nyheter

Affärsnytta och hållbarhet – hur får vi båda att lyfta? Hur sätter man hållbarhet först utan att tappa fart i...

Handelskammaren i media om USA:s tullbesked

Nyheter

USA:s tullbesked med 20 procent på varor från EU har väckt reaktioner. Under torsdagen intervjuades vi i SVT, Corren och...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

7 maj, 2025

Bright East: Nära näringslivet – En mingelkväll med framtiden i fokus

Välkommen till vår första träff helt fokuserad på möten med näringslivet! Vi har bjudit in...

15 april, 2025

Extrainsatt webinar: USA och tullarna

USA:s nya importtullar förändrar spelplanen för internationell handel. Europas viktigaste handelspartner har infört drastiska åtgärder...

21 maj, 2025

Coffee by : Cirkulär affär och cirkulär ekonomi – är det lönsamt?

En morgon fylld med insikter om senaste nytt kring EU-direktiven inom hållbarhetsrapportering och cirkulär affär.

Nyhet

TV: Råden från tullexperten: ”Dummaste man kan göra just nu”

Internationell handel

USA:s nya tullbesked skapar oro bland svenska exporterande företag. Men att ta till drastiska åtgärder kan vara farligare än att...

Nyhet

TV: Så jobbar pristagaren Marknadsbyrån med hållbarhet

Hållbarhet

Affärsnytta och hållbarhet – hur får vi båda att lyfta? Hur sätter man hållbarhet först utan att tappa fart i...

Nyhet

Handelskammaren i media om USA:s tullbesked

Nyheter

USA:s tullbesked med 20 procent på varor från EU har väckt reaktioner. Under torsdagen intervjuades vi i SVT, Corren och...