Östsvenska Handelskammaren

Regeringen lyfter fram Ostlänken

Den största järnvägssatsningen i modern tid
En satsning på Sveriges infrastruktur på totalt 700 miljarder, som innebär 47% ökning av järnvägssatsningar mot föregående plan. Så presenterade infrastrukturminister Tomas Eneroth regeringens nationella plan för infrastrukturen åren 2018–2029. Klimatminister Isabella Lövin lade till att Sverige ska bli världens första fossilfria land.

Ostlänken ett prioriterat projekt
Bland satsningarna i den nationella planen lyfts Ostlänken särskilt fram. Ostlänken Järna-Linköping är det projekt som har kommit längst. Arbetet ska fortsätta enligt det förslag som Trafikverket tagit fram. Trafikverkets tidsplan visar att själva Ostlänken kan börja byggas 2022 och vara i trafik år 2033-35. Vad gäller hastigheten, så förordar regeringen 320 km/timmen, och ett investeringstak på 205 Miljarder kr för hela höghastighetsbanan. Det finns alltså inget beslut i den nationella planen för Ostlänkens hastighet eller för byggnation av hela höghastighetsbanan.  För detta krävs tillkommande finansiering, vilket man fortsätter att samtala med Alliansen och V om. En bred enighet är idag viktigare än tidpunkten för överenskommelsen, sade infrastrukturministern vid presskonferensen.

Övriga satsningar
Ytterligare åtgärder som kan nämnas är ny dragning av E22 förbi Söderköping samt flera etapper på Riksväg 56 som har mycket tung trafik som skapar problem för säkerheten och framkomligheten. På sjöfartssidan nämns Södertälje sluss samt farleden i Mälaren och den mellan Landsort och Södertälje. Den nationella planen bidrar också till nybyggnation av ett antal bostäder samt till 235 000 nya jobb. Kompetensförsörjningen blir en utmaning, för alla att hjälpa till att lösa, påpekade ministrarna.

East Sweden Infra Cluster kommenterar
Det är mycket positivt att Ostlänken lyfts fram som ett prioriterat och redan pågående projekt och att arbetet ska fortsätta enligt Trafikverkets plan. Under planperioden avsätts 35 miljarder kronor till Ostlänken. Det kommer innebära utvidgad arbetsmarknad, säkrad tillväxt och hållbar utveckling i regionen inom en överskådlig tidsram. Ett besked om hastigheten på Ostlänken och om en tillkommande finansiering för hela höghastighetsbanan är efterlängtat och skulle garantera långsiktigheten i satsningen på höghastighetsbanan och övrig infrastruktur.

Relaterade #ESIC

28 april, 2025

ESIC-lunch i Linköping 28 april

Den 28 april är det dags för nästa nätverksträff för dig som är ESIC-medlem i...

16 maj, 2025

ESIC-lunch i Norrköping 16 maj

Den 16 maj är det dags för nästa nätverksträff för dig som är ESIC-medlem i...

Upphandlingar avbryts – men Ostlänkens tidsplan står fast

ESIC

Trafikverket avbryter upphandlingarna för Ostlänkens etapper vid Vagnhärad och Skavsta. Orsaken är att kostnaderna överstiger budget, till följd av för...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet

Få koll på avskogningsförordningen – EUDR

Nyheter

EUDR-förordningen (EU Deforestation Regulation), eller avskogningsförordningen som den också kallas, är en central del av EU:s strategi för att minska...

7 maj, 2025

Bright East: Nära näringslivet – En mingelkväll med framtiden i fokus

Välkommen till vår första träff helt fokuserad på möten med näringslivet! Vi har bjudit in...

15 april, 2025

Extrainsatt webinar: USA och tullarna

USA:s nya importtullar förändrar spelplanen för internationell handel. Europas viktigaste handelspartner har infört drastiska åtgärder...

Nyhet

Få koll på avskogningsförordningen – EUDR

Nyheter

EUDR-förordningen (EU Deforestation Regulation), eller avskogningsförordningen som den också kallas, är en central del av EU:s strategi för att minska...

Nyhet

TV: Råden från tullexperten: ”Dummaste man kan göra just nu”

Internationell handel

USA:s nya tullbesked skapar oro bland svenska exporterande företag. Men att ta till drastiska åtgärder kan vara farligare än att...

Nyhet

TV: Så jobbar pristagaren Marknadsbyrån med hållbarhet

Hållbarhet

Affärsnytta och hållbarhet – hur får vi båda att lyfta? Hur sätter man hållbarhet först utan att tappa fart i...