Östsvenska Handelskammaren

Sverige behöver nya järnvägsspår

Debattartikel i Corren 2019-10-07

DEBATT  Att binda samman de redan beslutade sträckorna till ett nytt järnvägsnät för södra Sverige är det enda rätta, anser Johanna Palmér och Maria Björk Hummelgren på Östsvenska Handelskammaren

Opinionsmaterial 05:00 | 2019-10-07
Fler vill och kommer att behöva åka tåg. Att enbart rusta upp den befintliga stambanan räcker inte, varken på kort eller lång sikt. För att möta behoven av transport av människor och gods på snabbaste och mest hållbara sätt behövs ny järnväg.
Nya regionala spår för förbättrade möjligheter till pendling är redan beslutade om. För vår regions del handlar det om Ostlänken, i västra Sverige är det sträckan Göteborg-Borås och i södra Malmö-Hässleholm. Dessa sträckor är högst prioriterade på grund av nuvarande kapacitetsbrist. Men nyttan med dem ökar förstås genom att de binds samman och ger avlastning för dagens spår.

Miljönyttan är inte det främsta argumentet för ny stambana, likväl är den en viktig aspekt. Flygen landar inte mitt i städerna och framtidens bilar kommer inte att kunna konkurrera med hastigheten eller bekvämligheten hos tågen. Därtill går stadsutvecklingen mer och mer mot bilfria innerstäder, medan tågstationen ofta ligger i stadens hjärta.

Det är synd att en sådan stor och viktig framtidsinvestering ska bli en polariserad partipolitisk fråga. Från näringslivets håll ser vi att ett modernt arbetsliv med hållbara transporter behöver en framtidsinriktad järnväg mellan Sveriges större städer och regioner.

Därför kommer Östsvenska Handelskammaren att tillsammans med Västsvenska, Sydsvenska och Jönköpings Handelskammare uppvakta de borgerliga partier som nu tvekar. Vi hoppas att de istället ska börja blicka framåt och fattar mod att ställa sig bakom århundradets tillväxtchans för Sverige.

Johanna Palmér, vd
Maria Björk Hummelgren, ansvarig tillväxt och analys
Östsvenska Handelskammaren

Relaterade #Nyheter

Handelskammarens egen minister

Nyheter

Statsrådet Johan Forssell (M) är den första svenska minister som ansvarar för både bistånds- och utrikeshandelsfrågorna. Det unika ligger inte...

Vi saknar en vision för svensk infrastruktur

Nyheter

De prioriterade satsningarna i vår region är avgörande för hela landets tillväxt, skriver Simon Helmér och Charlotta Elliot i en...

Handelskammarens budskap till ministern - på 3 minuter!

Nyheter

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet
forssell

Handelskammarens egen minister

Nyheter

Statsrådet Johan Forssell (M) är den första svenska minister som ansvarar för både bistånds- och utrikeshandelsfrågorna. Det unika ligger inte...

31 maj, 2024

Lunch med kammaren

Nu utökar vi Lunch med Kammaren och skapar mer plats.

217A3471

11 september, 2024

Kurs om CBAM

Importerar du varor från länder utanför EU? I så fall gäller det att ha koll...

hallbarhet 3
Nyhet
forssell

Handelskammarens egen minister

Nyheter

Statsrådet Johan Forssell (M) är den första svenska minister som ansvarar för både bistånds- och utrikeshandelsfrågorna. Det unika ligger inte...

Nyhet
gotland

Vi saknar en vision för svensk infrastruktur

Debattartiklar

De prioriterade satsningarna i vår region är avgörande för hela landets tillväxt, skriver Simon Helmér och Charlotta Elliot i en...

Nyhet
peru

Peru öppnar upp för ATA-carnet: En möjlighet för global handel

Internationell handel

Från och med den 30 april 2024 blir Peru det senaste tillskottet bland de länder som accepterar ATA-carnet. Detta gör...