Östsvenska Handelskammaren

Äntligen börjar Ostlänken byggas – besked från Trafikverket idag

Trafikverket har gett besked om att det är dags att sätta spaden i backen.
– Det är efterlängtade nyheter för vår regions tillväxt och utveckling, säger Christian Berger, vd på Östsvenska Handelskammaren.

Trafikverket har gett besked om att det är dags att sätta spaden i backen.
Det är efterlängtade nyheter för vår regions tillväxt och utveckling, säger Christian Berger, vd på Östsvenska Handelskammaren. 

Trafikverket meddelade under tisdagen att den efterlängtade Ostlänken kan börja byggas. Där planeringen kommit längst, sträckan Järna-Norrköping, sätts spaden ner först. Sedan sker bygget i etapper. Det får till följd att den centrala sträckan Norrköping-Linköping blir avslutande del.

— Utifrån detta beslutsunderlag kan vi dra vissa slutsatser för det kommande arbetet. Vi planerar att bygga etappvis och börja med den norra delen av Ostlänken, mellan Järna och Norrköping. Det är där vi kommit längst och det gör att vi kan ta järnvägen i bruk i takt med att etapperna blir klara, säger Einar Schuch, regional direktör från Trafikverket.

– Beskedet att Ostlänken nu ska börja byggas är mycket glädjande. Östsvenska Handelskammaren har arbetat för det här i många år, för vår regions utveckling och tillväxt framåt. Förverkligandet av Ostlänken medför att den regionala arbetsmarknaden breddas, och Östergötland och Sörmland ökar i attraktivitet, säger Christan Berger, vd.

År 2035 ska hela banan, inklusive sträckningen till Linköping, vara klar meddelar Trafikverket. 

– Sträckan mellan Norrköping och Linköping är central för Ostlänken och för pendlingen i regionen. Samtidigt förstår vi att man måste börja bygga där planerna kommit längst. Huvudsaken är att hela sträckan blir färdig inom angiven tidsram, säger Maria Björk Hummelgren, näringspolitisk chef.

Ostlänkens snabba järnvägsspår från Stockholm till Linköping är århundradets tillväxtchans. Både själva byggandet av länken och effekterna av den extra spårkapaciteten som Ostlänken medför är viktigt för vår regions utveckling och för vårt näringsliv, säger Charlotta Elliot, projektledare East Sweden Infra Cluster. 

Relaterade #ESIC

28 april, 2025

ESIC-lunch i Linköping 28 april

Den 28 april är det dags för nästa nätverksträff för dig som är ESIC-medlem i...

16 maj, 2025

ESIC-lunch i Norrköping 16 maj

Den 16 maj är det dags för nästa nätverksträff för dig som är ESIC-medlem i...

Upphandlingar avbryts – men Ostlänkens tidsplan står fast

ESIC

Trafikverket avbryter upphandlingarna för Ostlänkens etapper vid Vagnhärad och Skavsta. Orsaken är att kostnaderna överstiger budget, till följd av för...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet

Få koll på avskogningsförordningen – EUDR

Nyheter

EUDR-förordningen (EU Deforestation Regulation), eller avskogningsförordningen som den också kallas, är en central del av EU:s strategi för att minska...

7 maj, 2025

Bright East: Nära näringslivet – En mingelkväll med framtiden i fokus

Välkommen till vår första träff helt fokuserad på möten med näringslivet! Vi har bjudit in...

15 april, 2025

Extrainsatt webinar: USA och tullarna

USA:s nya importtullar förändrar spelplanen för internationell handel. Europas viktigaste handelspartner har infört drastiska åtgärder...

Nyhet

Få koll på avskogningsförordningen – EUDR

Nyheter

EUDR-förordningen (EU Deforestation Regulation), eller avskogningsförordningen som den också kallas, är en central del av EU:s strategi för att minska...

Nyhet

TV: Råden från tullexperten: ”Dummaste man kan göra just nu”

Internationell handel

USA:s nya tullbesked skapar oro bland svenska exporterande företag. Men att ta till drastiska åtgärder kan vara farligare än att...

Nyhet

TV: Så jobbar pristagaren Marknadsbyrån med hållbarhet

Hållbarhet

Affärsnytta och hållbarhet – hur får vi båda att lyfta? Hur sätter man hållbarhet först utan att tappa fart i...