– Vi har tillfrågat ett tiotal av vår regions största bolag som handlar med Kina, eller som har underleverantörer som handlar med Kina. Några bolag har antingen fått försenade eller helt fått ställa in vissa leveranser. Det har i sin tur i lett till att en del kunder får försenad leverans av varor, säger Christian Berger, vd Östsvenska Handelskammaren.
De flesta av de svarande bolagen uppger att de har vidtagit någon form av åtgärd eller ändrat sina planer på grund av viruset. Ett fåtal företag har ställt in planerade resor på grund av viruset. Ett företag uppger att de enbart gör resor som är ”business critical”, och att medarbetare som kommit hem efter att ha besökt Kina får arbeta hemifrån i 14 dagar.
– Även om bolag i vår region inte har direkthandel med Kina, så kan underleverantörer ha det och det påverkar verksamheten här. Skulle virussmittan fortgå under längre period kan det förstås leda till problem såsom fler förseningar, restnoterade produkter och annat som eventuellt påverkas av att företag ställer in resor till Kina, säger Maria Björk Hummelgren, näringspolitisk chef Östsvenska Handelskammaren.