Östsvenska Handelskammaren

Vi förutsätter att Ostlänken ligger fast

Trots en del oklarheter talar allt för att planerna för Ostlänken fullföljs, vilket har avgörande betydelse för vår regions tillväxt.

Representanter från den nya regeringskonstellationen M, KD, L och SD har lämnat in en gemensam motion om nej till höghastighetsjärnväg. Partierna säger sig vilja se över hela projektet med ny stambana och där även Ostlänken skulle ingå. Företrädare för partierna såväl på riksplanet som lokalt och regionalt ger dock lugnande besked gällande Ostlänken – det finns inga planer på att stoppa den.

– Det var en oroande signal som regeringspartierna först sände ut men vi välkomnar klargörandet om Ostlänken. I motionen talas mycket om höghastighetsjärnväg, men det är ett sidospår. Ostlänken liksom ny stambana mot Göteborg och Malmö handlar främst om spårkapacitet – spår som idag är fulla till bristningsgränsen. Hur ska pendlingen och godstrafiken kunna öka eller ens upprätthållas med dagens mått om inte nya spår byggs? säger Simon Helmér, vd Östsvenska Handelskammaren.

Stora investeringar i Ostlänken

Spåren är idag fulla längs stråket Linköping – Södertälje och det går inte att öka antalet passagerare trots en allt högre efterfrågan. Syftet med Ostlänken är att skapa förutsättningar för ökad regional pendling och godstransporter för industri och andra företag. Under de senaste 10-20 åren har såväl privata som offentliga intressenter investerat enormt i Ostlänken och effekterna som ny spårkapacitet innebär.

  • Exempel på hur förverkligandet av Ostlänken satt sin prägel på stadsutvecklingen längs sträckan:
  • Ny godsbangård i Norrköping – påbörjad
  • Godsjärnvägen Kardonbanan – färdigbyggd
  • Ny stadsdel Inre Hamnen i Norrköping – påbörjad
  • Flytt av Norrköpings Hamn – påbörjad
  • Nya stationslägen i:
  • Linköping
  • Norrköping
  • Nyköping – påbörjad
  • Stockholm Skavsta Flygplats

– Ostlänken är avgörande för vår regions tillväxt och har hela tiden sagts stå på egna ben. Vi har kommit alldeles för långt i planering, investeringar och faktisk byggnation för att sätta stopp nu. Att oroa investerare och byggföretag i det här skedet vore högst olyckligt. Långsiktighet och förutsägbarhet är A och O för näringslivet, säger Charlotta Elliot, projektledare nätverket för affärsmöjligheter kring Ostlänken ESIC, East Sweden Infra Cluster.

LÄS MER: Byggstartsceremoni i Norrköping – en milstolpe för Ostlänken

LÄS MER: Ny infrastrukturplan: ”Vi gläds åt nya stambanor och E22, men saknar Händelöleden”

LÄS MER: Infrastrukturministern besökte Handelskammaren

LÄS MER: Det här är ESIC

Relaterade #Nyheter

Vi saknar en vision för svensk infrastruktur

Nyheter

De prioriterade satsningarna i vår region är avgörande för hela landets tillväxt, skriver Simon Helmér och Charlotta Elliot i en...

Handelskammarens budskap till ministern - på 3 minuter!

Nyheter

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...

Hon blir vice vd på Handelskammaren

Nyheter

Maria Björk Hummelgren är från och med nu både näringspolitisk chef och vice vd. Förändringen innebär att Maria och vd...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

8 maj, 2024

EU:s betydelse för östsvenska företag – frukostträff med Jörgen Warborn (M)

Välkommen till ett frukostmöte med Europaparlamentariker Jörgen Warborn (M), ledamot i utskottet för internationell handel,...

EU event 2

21 maj, 2024

Nätverksträff med Bright East: Sommarmingel ombord på M/S Kind

Årets sommarmingel med Bright East sker ombord på passagerarbåten M/S Kind där vi sätter kurs...

Sommarmingel MS Kind webb 1920x1080px 1

27 maj, 2024

EU och AI – hur reglerar vi framtiden?

Välkommen till ett samtal med Arba Kokalari (M) och Joanna Sjölander (M), kandidater till Europaparlamentet,...

EU event 1
Nyhet
gotland

Vi saknar en vision för svensk infrastruktur

Debattartiklar

De prioriterade satsningarna i vår region är avgörande för hela landets tillväxt, skriver Simon Helmér och Charlotta Elliot i en...

Nyhet
peru

Peru öppnar upp för ATA-carnet: En möjlighet för global handel

Internationell handel

Från och med den 30 april 2024 blir Peru det senaste tillskottet bland de länder som accepterar ATA-carnet. Detta gör...

Nyhet
andreascarlson

Handelskammarens budskap till ministern – på 3 minuter!

Näringspolitik

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...