Prenumerationstjänster på företagsmarknaden ger nya affärsmöjligheter
Christian Kowalkowski, professor i industriell marknadsföring, är en av världens mest citerade forskare inom företagsekonomi och har under två decennier studerat hur industriföretag kan stärka sin konkurrenskraft med innovativa tjänster och affärsmodeller. I sin föreläsning kommer han att visa hur prenumerationstjänster på företagsmarknader skiljer sig från dem på konsumentsidan. Han berättar även om fördelarna med affärsmodellen samt vilka krav som den ställer på företagen som vill lansera den.
Prenumerationsekonomin går på högvarv. Digitala prenumerationer ersätter traditionella sätt att göra affärer inom allt fler branscher (t.ex. Spotify, Netflix). Affärsmodellen har fått stort genomslag hos konsumenter och allt fler företag försöker lansera modellen gentemot professionella användare på företagsmarknader. För att lyckas krävs dock att man förstår vad som gör prenumerationstjänster unika och hur man kan sälja och leverera dem till kunder som ofta är produktorienterade.
Lunchklubben arrangeras av Linköpings universitet i samarbete med Linköping Science Park, Norrköping Science Park och Region Östergötland.