Östsvenska Handelskammaren

Alternativ med externa stationslägen är inte acceptabla

Trafikverket har på regeringens uppdrag tagit fram ett underlag om nya stambanor. I samtliga tre alternativ minskas den regionala och lokala nyttan med Ostlänken genom externa stationslägen utanför stadskärnorna. Östsvenska Handelskammaren ställer sig skarpt kritisk till underlaget.

I somras gav regeringen Trafikverket i uppdrag att redovisa uppdaterade och kompletterande uppgifter om nya stambanor för sträckorna Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö inom en investeringsram på 205 miljarder kronor, i 2017 års prisnivå. Syftet är att ge regeringen underlag för det fortsatta planeringsarbetet och finansieringen av utbyggnad av nya stambanor. Uppdraget ska slutredovisas den 28 februari 2021.

Ostlänken, mellan Linköping och Stockholm, utgör en del av det utökade stambanebygget men är till skillnad från hela stambanan redan en del av Trafikverkets uppdrag i nationell transportplan. Det gäller även sträckorna Borås-Göteborg och Hässleholm-Malmö. Arbetet med Ostlänken fortgår därmed parallellt med utredningsuppdraget för hela stambanan.

Då centrala stationslägen ses som kostnadsdrivande, har Trafikverket tagit fram tre alternativ för att de nya stambanorna ska rymmas inom angiven kostnadsram. Samtliga tre alternativ innebär färre stationslägen, såväl centrala som externa. I det första är bara Nyköping angivet som centralt stationsläge, Norrköping och Linköping får externa stationer och Skavsta och Vagnhärad är inte ens med på kartan. I alternativ två och tre är Vagnhärad och Nyköping helt bortplockat och Norrköping och Linköping får externa stationer.

Trafikverket poängterar att utredningsalternativen inte ska ses som färdiga utan som just jämförelsematerial. För Östsvenska Handelskammaren är jämförelsen tydlig: sett till hållbar samhällsekonomisk nytta och tillväxtmöjligheter bör utredningsunderlaget avfärdas.

– Ur ett näringslivsperspektiv står det helt klart att ingen av de tre varianterna som tagits fram är något alternativ till det arbete som pågår med Ostlänken. Det är inte rimligt att helt bortse från de regionala och lokala vinsterna med en utvidgad arbetsmarknadsregion och utökad pendling, förbättrade godstransporter och tillväxtfrämjande stadsutveckling, för att hålla en snålt tilltagen kostnadsram, säger Pia Carlgren, t f vd Östsvenska Handelskammaren.

– Med tanke på den kraft som lagts ner för att omforma och bringa nyttorna med Ostlänken till stadskärnorna längs tillväxtstråket, vore externa stationslägen ett enormt resursslöseri och respektlöst mot dagens och framtidens skattebetalare. Det ser vi som uteslutet, säger Maria Björk Hummelgren, näringspolitisk chef Östsvenska Handelskammaren.

Relaterade #Infrastruktur

7 november, 2025

Bygg ett starkt erbjudande – uppfattas som en trygg partner i stora projekt

Ostlänken står för dörren. Vill du att ditt företag ska uppfattas som professionellt, pålitligt och...

18 november, 2025

ESIC-lunch i Norrköping 18 november

Den 18 november är det dags för nästa nätverksträff för dig som är ESIC-medlem i...

25 november, 2025

ESIC-lunch i Nyköping 25 november

Den 25 november är det äntligen dags för nätverksträff för dig som är ESIC-medlem eller...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

6 november, 2025

Från en internationell försvarskoncern till en av Sveriges största golfklubbar

Att leda en hybridorganisation – med dess unika möjligheter och utmaningar.

Nyhet

Ministern: Företagen behöver ta större ansvar för kompetensförsörjningen

Nyheter

Östsvenska Handelskammaren träffade på måndagen arbetsmarknadsminister Johan Britz (L) i Linköping. Med färsk konjunkturbarometer och ett regionalt praktikupprop i ryggen...

Nyhet

Det måste bli fart på svensk tillväxt – effektivisera Myndighetssverige!

Nyheter

Nyligen samlades landets handelskamrar i Stockholm med ett gemensamt budskap: svensk tillväxt hämmas av långsamma och oförutsägbara tillståndsprocesser. Trots löften...

Nyhet

Ministern: Företagen behöver ta större ansvar för kompetensförsörjningen

Nyheter

Östsvenska Handelskammaren träffade på måndagen arbetsmarknadsminister Johan Britz (L) i Linköping. Med färsk konjunkturbarometer och ett regionalt praktikupprop i ryggen...

Nyhet

Det måste bli fart på svensk tillväxt – effektivisera Myndighetssverige!

Nyheter

Nyligen samlades landets handelskamrar i Stockholm med ett gemensamt budskap: svensk tillväxt hämmas av långsamma och oförutsägbara tillståndsprocesser. Trots löften...

Nyhet

Handelskammaren: Gotlands länsplan måste stärka sjöfarten

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren lämnar sitt yttrande över Gotlands länstransportplan 2026–2037 och pekar ut affärskritiska behov: säkrare och mer kapacitetsstarka sjöförbindelser, statligt...