Östsvenska Handelskammaren

Äntligen börjar Ostlänken byggas – besked från Trafikverket idag

Trafikverket har gett besked om att det är dags att sätta spaden i backen.
– Det är efterlängtade nyheter för vår regions tillväxt och utveckling, säger Christian Berger, vd på Östsvenska Handelskammaren.

Trafikverket har gett besked om att det är dags att sätta spaden i backen.
Det är efterlängtade nyheter för vår regions tillväxt och utveckling, säger Christian Berger, vd på Östsvenska Handelskammaren. 

Trafikverket meddelade under tisdagen att den efterlängtade Ostlänken kan börja byggas. Där planeringen kommit längst, sträckan Järna-Norrköping, sätts spaden ner först. Sedan sker bygget i etapper. Det får till följd att den centrala sträckan Norrköping-Linköping blir avslutande del.

— Utifrån detta beslutsunderlag kan vi dra vissa slutsatser för det kommande arbetet. Vi planerar att bygga etappvis och börja med den norra delen av Ostlänken, mellan Järna och Norrköping. Det är där vi kommit längst och det gör att vi kan ta järnvägen i bruk i takt med att etapperna blir klara, säger Einar Schuch, regional direktör från Trafikverket.

– Beskedet att Ostlänken nu ska börja byggas är mycket glädjande. Östsvenska Handelskammaren har arbetat för det här i många år, för vår regions utveckling och tillväxt framåt. Förverkligandet av Ostlänken medför att den regionala arbetsmarknaden breddas, och Östergötland och Sörmland ökar i attraktivitet, säger Christan Berger, vd.

År 2035 ska hela banan, inklusive sträckningen till Linköping, vara klar meddelar Trafikverket. 

– Sträckan mellan Norrköping och Linköping är central för Ostlänken och för pendlingen i regionen. Samtidigt förstår vi att man måste börja bygga där planerna kommit längst. Huvudsaken är att hela sträckan blir färdig inom angiven tidsram, säger Maria Björk Hummelgren, näringspolitisk chef.

Ostlänkens snabba järnvägsspår från Stockholm till Linköping är århundradets tillväxtchans. Både själva byggandet av länken och effekterna av den extra spårkapaciteten som Ostlänken medför är viktigt för vår regions utveckling och för vårt näringsliv, säger Charlotta Elliot, projektledare East Sweden Infra Cluster. 

Relaterade #ESIC

18 juni, 2025

ESIC-lunch i Norrköping 18 juni

Den 18 juni är det dags för nästa nätverksträff för dig som är ESIC-medlem i...

Upphandlingar avbryts – men Ostlänkens tidsplan står fast

ESIC

Trafikverket avbryter upphandlingarna för Ostlänkens etapper vid Vagnhärad och Skavsta. Orsaken är att kostnaderna överstiger budget, till följd av för...

Grönt ljus för förbifart Söderköping – byggstart 2026

ESIC

Regeringen har nu gett klartecken för byggstart av E22:ans förbifart Söderköping. Beskedet kom vid en pressträff på Regeringskansliet, där totalt...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet

Vår största satsning någonsin

Almedalen

Almedalen är Sveriges främsta forum för demokrati, opinion och politik. Att vara på plats och påverka svensk näringspolitisk inriktning i...

Nyhet

Qlean Scandinavia prisas – vägrar tumma på hållbarheten

Nyheter

Petra Hammarstedt, vd för Qlean Scandinavia, mottog i april Östsvenska Handelskammarens hållbarhetspris 2025. I ett möte med Handelskammarens Jonna Hedlund...

Fåtal platser

21 september, 2025

Resa till Berlin med Norrköpings Symfoniorkester

Exklusivt erbjudande att följa med SON till Berlinerfilharmonien samt besöka Svenska Ambassaden i Berlin, i...

Nyhet

Vår största satsning någonsin

Almedalen

Almedalen är Sveriges främsta forum för demokrati, opinion och politik. Att vara på plats och påverka svensk näringspolitisk inriktning i...

Nyhet

Qlean Scandinavia prisas – vägrar tumma på hållbarheten

Nyheter

Petra Hammarstedt, vd för Qlean Scandinavia, mottog i april Östsvenska Handelskammarens hållbarhetspris 2025. I ett möte med Handelskammarens Jonna Hedlund...

Nyhet

Ny handbok visar vägen till jämställda bolagsstyrelser

Nyheter

Hur gör man konkret för att få en mer jämställd bolagsstyrelse? Svaret finns i en ny handbok framtagen av Petronella...