Det finns många tillfällen där du som ledare kan behöva ha ett svårt samtal. Det kan handla om en visstidsanställning som inte kan förlängas eller en anställd som inte följer företagets regler och policys. För dig som ska leda samtalet kan det innebära en känsla av oro där du tvivlar på dina förmågor. Kanske vill du helst av allt skjuta på samtalet, men vilken nytta gör det? I stället kan du jobba på att bli trygg i dig och din roll, för det kommer ge dig bra förutsättningar för att leda ett svårt samtal. Men hur ska du göra?
Här är några tips från Kristina.
- Ta kontroll över ditt förhållningssätt.
Öka din självkännedom genom att ta kontroll över ditt förhållningssätt. Hjärnan formas efter vad du tänker, så du kan välja hur du vill se på saker du inte kan påverka. Men det är inte lätt och för att kunna göra det, måste du träna på det. - Lär känna dina känslor och ta hand om dem.
I ett svårt samtal behöver du vara beredd på en reaktion från motparten. Reaktionen kan vara att den andra parten blir arg eller ledsen, gå i försvar eller bli ett offer. Eller lite av allt. För att kunna möta reaktionen, krävs det att du är trygg i dina känslor, så att du inte absorberar motpartens känslor. Eller blir provocerad av reaktionen. Så lär dig tolka dina känslor och hitta strategier för att ta hand om dem. En strategi kan vara att skriva ner känslan eller ett ord som beskriver den och sen lämna den för att vid ett senare tillfälle reflektera över varför du kände som du gjorde. - Skapa utrymme i kalendern – för att öva, reflektera och förbereda.
För att bli bra på något måste du träna. Boka en tid i din kalender och använd den till att öva, reflektera och förbereda samtalet. Om du har möjlighet, öva gärna med en oberoende person. Och avsätt tid för själva samtalet, ta det inte i förbifarten. Kom ihåg att det är ett jobbigt samtal för er båda! Så var i ett närvarande tillstånd och minimera störande moment. Se till att sätta ramar för samtalet, som att ni ska komma fram till en lösning. Var rak och koncist. Du bör också se till att du har tid att reflektera efter samtalet. Hur gick det? Kan du göra något annorlunda nästa gång? För om du inte aktivt avsätter tid så kommer hjärnan se till att du tar dig tid. Och det sker oftast på natten. För hjärnan vill processa, reflektera och lägga klart pusslet. Så tillåt den att göra det, på dagtid.
Mer om svåra samtal
Under hösten kommer Kristina hålla några digitala, avkortade föreläsningar på samma tema, som ett smakprov varför det är viktigt med trygga ledare som vågar ta svåra samtal i organisationen.