Östsvenska Handelskammaren

”Det är inte bara nya spår eller en station som byggs, det är ljusare utsikter”

Östsvenska Handelskammaren lämnar följande synpunkter i samband med inbjudan till samråd Ärendenr TRV 2017/64849, delen Loddby-Butängen.

Ta del av synpunkterna som PDF här.

Östsvenska Handelskammaren (nedan förkortat ÖHK) är en partipolitiskt obunden medlemsorganisation för företag i Östergötland, Sörmland och på Gotland. Vi arbetar på uppdrag av och för våra cirka 830 medlemmar för tillväxt, utveckling och ökad attraktionskraft i hela regionen och med särskilt fokus på tillväxtstråket från Stockholm till Linköping med omnejd.

Det är angeläget att arbetet med Ostlänken genom centrala Norrköping avancerar enligt plan, med målbild för trafikstart 2035. Det är mycket viktigt att bygget inte försenas. Ostlänken har stor betydelse för Norrköpings framtida utveckling och tillväxt, näringslivet har länge investerat och engagerat sig i förberedelserna. Företagen och regionen är beroende av den utvidgade arbetsmarknadsregion, utökade pendling, förbättrade godstransporter och tillväxtfrämjande stadsutveckling som Ostlänken innebär.
ÖHK stödjer generellt järnvägsplanens beskrivning av behov, utförande och konsekvenser, med några specifikationer nedan.

ÖHK ser god potential för framtidens resor med lättillgängliga bytespunkter och service inom och i anslutning till den nya centralstationens tänkta utformning. Vi ser att trygghetsfrågan kopplat till den upphöjda järnvägsanläggningen blir viktig och sätter tillit till kommunens och Trafikverkets intentioner att hitta gemensamma lösningar för att få till ett bra resultat.

ÖHK vill också lyfta betydelsen av samordning kopplat till frågor om uppställningsspår, där regionen och tågoperatörerna behöver vara delaktiga för att tydliggöra behoven i anläggningen.

ÖHK poängterar vikten av dialog med näringslivet inför och under byggtiden. Det gäller såväl påverkan på framkomlighet för gods och persontrafik, som markfrågor för etableringsytor, upplagsytor och andra ytor för tillfälligt nyttjande, som kommer att behövas under hela byggtiden för olika ändamål. Både personal, kunder och gods måste kunna transporteras någorlunda enkelt under de 10 år byggnationen beräknas pågå. Vi har förståelse för att kortare perioder med nedsatt trafikering och totalavstängningar kommer förekomma för Södra stambanan, men även om dessa avstängningar kommer att styras till semestertider och långhelger, behöver de kommuniceras och förankras. Inte bara hos allmänheten utan också hos näringslivet.

Det är glädjande att både Trafikverket och Norrköpings kommun är med i samarbetet Störningsfri stad tillsammans med Linköpings universitet, i syfte att stötta stadsutvecklingen, förenkla logistik och trafikplanering och på så vis uppnå minsta möjliga störningar för omgivningen och tredje man.

Trafikverket noterar att – ”Framför allt innebär Ostlänken kortare restider och bättre robusthet och punktlighet på befintliga stambanor. För Södra stambanan i Östergötland innebär Ostlänken även en möjlighet att separera lokaltrafik från fjärrtrafik (norr om Linköping) vilket gör det lättare att skapa bra tidtabeller för lokaltrafiken.”
Det är positivt, men ÖHK vill även i detta sammanhang erinra om det stora behovet att utökad kapacitet väster om Linköping.

Det är inte bara nya spår eller en station som byggs, det är ljusare utsikter.


Östsvenska Handelskammaren välkomnar möjligheten att inkomma med synpunkter och tackar samtidigt för ett samrådsformat i absoluta framkanten på Visualiseringscenter i Norrköping.

Linköping 2024-12-12

Charlotta Elliot
Östsvenska Handelskammaren
Talesperson infrastruktur och Projektledare East Sweden Infra Cluster

Relaterade #Remissvar

Så vill vi stärka Östergötland – Handelskammarens syn på nya regionala strategin

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren, ÖHK, lämnar följande yttrande angående reviderad Utvecklingsstrategi för Östergötland, diarienummer RÖ 2024-10297

Yttrande om Trafikverkets samråd avseende Ostlänken och Linköpings tätort

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren lämnar följande synpunkter i samband med inbjudan till samråd Ärendenr TRV 2022/26280, delen Linköpings tätort

Handelskammaren betonar behovet av flexibla utbildningar för yrkesverksamma

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren, lämnar synpunkter på Uppdrag att utreda en särskild ersättningsmodell och vidareutbildning för yrkesverksamma (U 2024:C).

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Väntelista

14 oktober, 2025

Lunchträff med statsminister Ulf Kristersson

Östsvenska Handelskammaren välkomnar statsminister Ulf Kristersson. Under sina tre år vid makten har mycket hänt...

Nyhet
Maria Björk Hummelgren, Charlotta Elliot och Simon Helmér

OACCEPTABELT ATT OSTLÄNKEN FÖRSENAS

Debattartiklar

Trafikverkets besked att skjuta på tidsplanen för de nya dubbelspåren innebär förlorad tillväxt och konkurrenskraft i vår region. Arbetet måste...

24 oktober, 2025

Nätverksfrukost

Välkommen till vår populära nätverksfrukost. Starta dagen på bästa sätt genom att möta andra engagerade...

Nyhet
Maria Björk Hummelgren, Charlotta Elliot och Simon Helmér

OACCEPTABELT ATT OSTLÄNKEN FÖRSENAS

Debattartiklar

Trafikverkets besked att skjuta på tidsplanen för de nya dubbelspåren innebär förlorad tillväxt och konkurrenskraft i vår region. Arbetet måste...

Nyhet

Ett år till valet

Krönikor

Söndag den 13 september 2026 går Sverige till val. Det innebär att vi har knappt ett år kvar till valdagen,...

Nyhet

Lagt kort ligger inte – tungt besked för vår region  

Infrastruktur

Under tisdagen presenterade Trafikverket sitt förslag till ny nationell plan för transportinfrastruktur för åren 2026 till 2037. Efter pressträffen kom...