Varför litar allt fler amerikaner på poddaren Joe Rogan – mer än på CNN? Hur ska vi förstå ett medielandskap där traditionell media tappar mark till techplattformar och poddar? Och hur påverkar den amerikanska utvecklingen svensk debatt, med mindre än ett år kvar till nästa val? USA-experten och poddproducenten Taimaz Ghaffari gästar Handelskammaren för en föreläsning om traditionella mediers tillitskris, en mediemarknad i blixtsnabb konsolidering och den allt tätare väven av tech, geopolitik och informationskrig.
Världens rikaste Elon Musk köpte Twitter 2022 och döpte om plattformen till X – en symbol för hur snabbt spelreglerna förändras. Världens näst rikaste man och Oracles grundare Larry Ellison förhandlar om att köpa TikTok från kinesiska ByteDance. Joe Bidens administration har granskats i Högsta domstolen för påtryckningsarbete mot techjättar att censurera forskare, medan Donald Trump pressar TV-stationer att sparka MAGA-kritiska komiker.
Med örat ständigt mot marken ger Taimaz Ghaffari en skarp nutidsanalys, om hur medielandskapet omformas och varför det spelar roll.
Taimaz Ghaffari kommenterar regelbundet amerikansk politik i svenska medier. Han driver podcasten USA & Co, som tidigare besökt Östsvenska Handelskammaren, och samtalar varje vecka med svenska och amerikanska experter i intervjupodden LoungePodden.
Agenda för dagen:
Kl 11.30 Mingel och enklare lunch
Kl 12.00 Introduktion och föreläsning
Slut senast kl 13
Varmt välkommen till en lunchföreläsning som är ett samarbete mellan Östsvenska Handelskammaren och Sveriges Kommunikatörer!
