Östsvenska Handelskammaren

Lunchklubben med professor Christian Kowalkowski

I sin föreläsning kommer Christian att visa hur prenumerationstjänster på företagsmarknader skiljer sig från dem på konsumentsidan.

Prenumerationstjänster på företagsmarknaden ger nya affärsmöjligheter

Christian Kowalkowski, professor i industriell marknadsföring, är en av världens mest citerade forskare inom företagsekonomi och har under två decennier studerat hur industriföretag kan stärka sin konkurrenskraft med innovativa tjänster och affärsmodeller. I sin föreläsning kommer han att visa hur prenumerationstjänster på företagsmarknader skiljer sig från dem på konsumentsidan. Han berättar även om fördelarna med affärsmodellen samt vilka krav som den ställer på företagen som vill lansera den. 

Prenumerationsekonomin går på högvarv. Digitala prenumerationer ersätter traditionella sätt att göra affärer inom allt fler branscher (t.ex. Spotify, Netflix). Affärsmodellen har fått stort genomslag hos konsumenter och allt fler företag försöker lansera modellen gentemot professionella användare på företagsmarknader. För att lyckas krävs dock att man förstår vad som gör prenumerationstjänster unika och hur man kan sälja och leverera dem till kunder som ofta är produktorienterade. 

Lunchklubben arrangeras av Linköpings universitet i samarbete med Linköping Science Park, Norrköping Science Park och Region Östergötland.

Kommer du inte ihåg om du är medlem?

Kontakt

Annika Bornström

Verksamhetschef event och möten

Våra event

Våra nästkommande konferenser,  utbildningar eller träffar

Fåtal platser

28 mars, 2025

Nätverksfrukost

Vi har skapat en mötesplats där företag från olika branscher och av olika storlek sammanstrålar...

31 mars, 2025

Företagsanpassade utbildningar

Datum och innehåll helt utifrån era önskemål! Tillsammans med handplockade experter ur Handelskammarens stora nätverk...

4 april, 2025

Uppdatering: amerikanska tullar och motåtgärder

Osäkerheten är stor och förutsättningarna för handel kan numera förändras över en natt med den...

4 april, 2025

Digitalt lunchevent med vinnaren av hållbarhetspriset 2024

Affärsnytta och hållbarhet – hur får vi båda att lyfta? Hur sätter man hållbarhet först...