Östsvenska Handelskammaren

Göta kanal går mot rekordsäsong

Säsongen är inte över riktigt än. Men trots pandemi pekar allt mot ett succéår för Göta kanal. Vi fick en liten pratstund med Göta kanalbolags vd Roger Altsäter en sensommarmorgon vid Bergs slussar.

Lätta vindbyar och klar himmel där solen värmer en annars ganska sval augustimorgon. Det är något lugnare på Göta kanal än under högsäsongen i juni och juli. Ett vanligt år besöker omkring tre miljoner personer den 19 mil långa kanalen. 2021 har inte varit sämre, snarare tvärtom.

Det här är andra sommaren i en pandemi, hur har den varit för Göta kanal?

– Den har varit väldigt bra för hela destinationen Göta kanal. Vi har sett en stor ökning av antalet fritidsbåtar vilket är fantastiskt kul. En ny tydlig och positiv trend är att många valde att förköpa biljetter. Redan före jul kunde vi se att många valde att planera sin semester längs Göta kanal. Det har även varit många landgäster i år, så våra entreprenörer och officiella partners har också haft en bra sommar med mycket att göra, säger Roger Altsäter när han möter upp vid Carl Johans slusstrappa där ett gäng fritidsbåtar ligger redo att slussas vidare.

Inför säsongen spådde ni en rekordsommar. Blev det så?

– Det indikerar på det. Säsongen är inte över än, men både inför och mitt under säsongen såg vi rekordsiffror så vi tror att det kommer att bli ett väldigt bra år.

Väldigt tufft för rederierna

Vi promenerar ner mot Roxen och träffar på några slussvakter som kunde konstatera att två bussar med besökare från Tyskland precis anlänt och båtgäster från Kalifornien lagt till lite längre upp. Men även om det varit internationella gäster från 18 länder i år så har de varit färre än vanligt till följd av pandemin.

I klippet kan du se och höra Roger Altsäter berätta om hur han hoppas att besökarna ska fortsätta välja Göta kanal som resmål efter pandemin.

Vilka andra negativa effekter har ni kunnat se?

– Våra rederier i systemet har lidit ont av restriktionerna i och med att de har begränsad yta på fartygen. Hälften av båtarna har inte ens gått. De har också haft en äldre målgrupp så de har haft det väldigt tufft.

Framtida utmaningar

Efter säsongen väntar fortsatt renovering i centrala Söderköping som är byggd på gammal havsbotten. På andra sidan Vättern ska anläggningens största akvedukt renoveras. Men redan nu råder full aktivitet på flera platser längs kanalen då långfilmen Göta kanal 4 spelas in för fullt. Premiärdatum är i dagsläget inte fastställt.

Vilka utmaningar väntar på sikt för Göta kanal?

– Den största utmaningen är det stora renoveringsprogram som vi är uppe i just nu. Vår anläggning är 19 mil lång och öppen 24 timmar om dygnet. Vi har inget staket eller entré så då gäller det att anläggningen är frisk så att det inte sker olyckor på grund av skicket. Det har vi jobbat hårt med och jag ser en stor framtida utmaning att hålla i det arbetet även när renoveringsprogrammet är klart.

Relaterade #Nyheter

”Jag tar med mig nätverket och förståelsen för näringslivets utmaningar”

Nyheter

Efter sin praktik som trainee hos Östsvenska Handelskammaren summerar Haris Kaharevic tiden med nya kontakter och en skarpare bild av...

Topp 10 mest lästa artiklar under 2025

Nyheter

Här är de tio mest besökta artiklarna hos Östsvenska Handelskammaren 2025. Listan visar vilka frågor som väckt störst intresse på...

Brutna löften slår hårdast mot företagen

Nyheter

Det är inte intensiv debatt vi längtar efter. Det är långsiktig leverans av goda förutsättningar, skriver Maria B Hummelgren vice...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet

Färdigställ Ostlänken och stärk sammanhängande transportstråk

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren, ÖHK, lämnar följande remissvar på Trafikverkets förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen 2026–2037, diarienr LI2025/01587

8 maj, 2026

All Business Is Social

Handelskammaren och Sveriges Kommunikatörer bjuder in till en gemensam lunchföreläsning om hur sociala medier påverkar...

Nyhet

”Jag tar med mig nätverket och förståelsen för näringslivets utmaningar”

Nyheter

Efter sin praktik som trainee hos Östsvenska Handelskammaren summerar Haris Kaharevic tiden med nya kontakter och en skarpare bild av...

Nyhet

Färdigställ Ostlänken och stärk sammanhängande transportstråk

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren, ÖHK, lämnar följande remissvar på Trafikverkets förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen 2026–2037, diarienr LI2025/01587

Nyhet

”Jag tar med mig nätverket och förståelsen för näringslivets utmaningar”

Nyheter

Efter sin praktik som trainee hos Östsvenska Handelskammaren summerar Haris Kaharevic tiden med nya kontakter och en skarpare bild av...

Nyhet

Topp 10 mest lästa artiklar under 2025

Nyheter

Här är de tio mest besökta artiklarna hos Östsvenska Handelskammaren 2025. Listan visar vilka frågor som väckt störst intresse på...