Östsvenska Handelskammaren

Håkan Gunnar om sin tid på Ostlänkenprojektet

Om en månad lämnar Håkan Gunnar, produktionschef på Trafikverket, sin post. Han har de senaste åren haft ansvaret för Ostlänkenprojektet genom Norrköpings kommun.

I 34 år har Håkan Gunnar jobbat på Trafikverket och de senaste sex åren av dessa har all hans tid gått till Ostlänken.

–   Vi började med att bygga upp projekteringsordningen och de senaste åren har det handlat om att bygga en produktionsorganisation, säger han.

När Håkan Gunnar började i projektet var de sex personer, nu är det hela 190 anställda på Trafikverket som jobbar med Ostlänken. Och det trots att det är flera år till byggstart.

Trots sina många år på myndigheten finns det inget som slår de senaste årens arbetsuppgifter.

–   Ja, en större och mer komplicerad utmaning kommer jag aldrig att vara i närheten av igen, säger han. Och det finns många frågor kvar att knäcka. Detaljerna runt hur järnvägen ska placeras genom Norrköpings kommun till exempel. Dess utformning och finansieringsfrågor.

Det dröjer 4-5 år innan de största entreprenaderna kan börja med bygget Ostlänken. Men Håkan Gunnar ser också att många viktiga händelser för Ostlänken redan passerat.

–    Det var två stora händelser som skedde förra året. Dels den tillåtlighet vi fick av regeringen att projektet får tillåtlighet enligt miljöbalken och kommer att bli av. I samband med det så släpptes ny nationell plan där Ostlänken till största delen också är finansierad.

Självklart var det en avgörande etapp när man inledde byggandet av Kardonbanan och nya godsbangården i Norrköping  –  båda viktiga förutsättningar för Ostlänken.

–    Det var helt klart en milstolpe men det viktigaste med byggstarten av Kardonbanan är att det är ett stort kvitto på hur Trafikverket och Norrköpings kommun lyckas jobba ihop och det är den första stora utmaningen vi har tillsammans. Första delen av ett femtonårigt äktenskap där vi kommer jobba mycket tajt med varandra, säger Håkan Gunnar.

Han är mycket nöjd med samarbetet med Norrköpings kommun och upplever att det finns en bra transparens gentemot varandra. Tillsammans får man många bra lärdomar inför Ostlänkenbygget. Till exempel i hur man ska skriva avtal och se till att de efterföljs.

Vi ber Håkan Gunnar att beskriva Ostlänken- projektet och han gör det både historiskt och med moderna mått.

–    Det är det absolut största infrastrukturprojektet någonsin i Sverige. Större i omsättning än hela projekt Västlänken och förbifarten i Sthlm tillsammans. Bugeten är på 54,6 miljarder är en så stor siffra att det kan vara svårt att ta in.

Vem som tar över efter Håkan Gunnar är inte klart. Han själv börjar som regionchef på ett franskägt konsultföretag som heter Systra . Där kommer han att vara med och bygga upp en helt ny verksamhet. 1 april börjar han där.

–   Det som triggade mig med att jobba med Ostlänken var att jag fick chansen att arbeta med  samhällsutvecklingen i min egen hemmakommun. Man ser vad som kommer att hända fram över och utvecklingen i stan under byggtiden. Att få vara med och bygga i kommunen man är uppväxt i är lite speciellt.

 

[skribent medarbetare=”Ulrika Andåker”]

Relaterade #ESIC

18 juni, 2025

ESIC-lunch i Norrköping 18 juni

Den 18 juni är det dags för nästa nätverksträff för dig som är ESIC-medlem i...

Upphandlingar avbryts – men Ostlänkens tidsplan står fast

ESIC

Trafikverket avbryter upphandlingarna för Ostlänkens etapper vid Vagnhärad och Skavsta. Orsaken är att kostnaderna överstiger budget, till följd av för...

Grönt ljus för förbifart Söderköping – byggstart 2026

ESIC

Regeringen har nu gett klartecken för byggstart av E22:ans förbifart Söderköping. Beskedet kom vid en pressträff på Regeringskansliet, där totalt...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet

Romina Pourmokhtari: ”Klimatet stärker vår konkurrenskraft”

Nyheter

Effektivitet, rättvisa och internationellt. Det är ledorden i klimatpolitiken framöver. Det betonade klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) under sitt...

Nyhet

April i bilder

Nyheter

Såhär började våren på Handelskammaren! Nedan ser ni bilder från april månads evenemang. Här syns allt från vårt nystartade HR-nätverk...

27 maj, 2025

Logistiska utmaningar i handelskriget

Snabbt införda tullar från den amerikanska administrationen som påverkar företag med internationell handel. Bristande information...

Nyhet

Romina Pourmokhtari: ”Klimatet stärker vår konkurrenskraft”

Nyheter

Effektivitet, rättvisa och internationellt. Det är ledorden i klimatpolitiken framöver. Det betonade klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) under sitt...

Nyhet

April i bilder

Nyheter

Såhär började våren på Handelskammaren! Nedan ser ni bilder från april månads evenemang. Här syns allt från vårt nystartade HR-nätverk...

Nyhet

Ny guide hjälper företag att hantera risker vid tullförändringar

Internationell handel

I en ny vägledning från Internationella Handelskammaren (ICC) förklaras hur Incoterms 2020-reglerna kan användas som verktyg för att hantera riskerna...