Grant Thornton, med sina 24 kontor och 1300 medarbetare runt om i landet, är en av Sveriges största revisionsbyråer. På kontoret i Visby jobbar 30 personer där Martina Ronquist är kontorschef sen 2019.
– Jag har jobbat på Grant Thornton sen 2006 men jobbade då i Stockholm. 2011 flyttade vi hem till öjn och jag fick möjligheten att jobba vidare på företaget.
På Gotland är Grant Thornton ensam av de stora revisionsbyråerna. Att arbeta hållbart har länge varit en del av företagets vision och mission men har aktualiserats än mer de senaste åren.
– Det finns tre stora omvärldstrender som vi behöver ha koll på; globalisering, digitalisering och hållbarhet.
Och för Grant Thornton handlar inte hållbarhet enbart om att själva bli mer hållbara utan att hjälpa kunderna på deras hållbarhetsresa.
– Det är då vi kan göra skillnad på riktigt, genom att nå ut till så många fler med vår ansvarsfulla rådgivning. Det är kopplat till vår vision – att vi vill och ska bidra till en hållbar tillväxt och ett välmående näringsliv i Sverige.
Att arbeta med hållbarhet är idag inte en konkurrensfördel menar Martina utan faktiskt en fråga om att överleva på sikt. Därför har man startat satsningen ”Framtidskollen” där man ställer frågan till företagen om de har ett bäst-före-datum.
– Vi vill framtidssäkra företagen. Alla är, eller kommer bli, påverkade på ett eller annat sätt. Utvecklingen går fort, det gäller att anpassa sin verksamhet redan idag så att man är attraktiv för kunder och blivande medarbetare.
Man erbjuder också en hållbarhetscheck där Grant Thorntons egna experter kan gå igenom företaget. Utifrån en nulägesanalys bedöms framtida möjligheter och risker.
– Arbetet mynnar ut i hur man kan integrera hållbarhet i sin affärsmodell. Vi ger rekommendationer på åtgärder man kan och bör genomföra redan idag.
Sprider kunskap
I samband med satsningen startades också en kunskapshub, ”In it to win it” där man samlar artiklar och information från experter för att inspirera till ett mer hållbart företagande. Grant Thornton har mycket kompetens och genom den nya satsningen samlar man på sig desto mer. Kunskap man sen delar med sig av till företag och genom olika samarbeten.
– Vi vill bidra med det vi kan för en mer hållbar näringslivsutveckling och är övertygade om att vi kan hjälpa företag på deras resa.
Fyra frågor att ställa till sig själv för att se om man har ett bäst-före-datum:
1) Vad i omvärlden påverkar mitt företag?
2) Vilka är och kommer vara vinnarna i min bransch? Och varför är de vinnarna?
3) Vilka intressenter kommer ställa krav på mitt företag framöver?
4) Vilka åtgärder behöver jag genomföra idag för att framtidssäkra mitt företag?