Östsvenska Handelskammaren

”Här finns en del att oroa sig för”

Charlotta Elliot kommenterar Trafikverkets besked om Ostlänken.

Så kom dagen jag och många andra väntat på, den när Trafikverket berättade om resultatet av regeringsuppdraget för Ostlänken. Här finns en del att oroa sig för, när projektet fortskrider. Kostnadsjakten har givit besparingsmöjligheter på 2,7 miljarder – men de kommer ätas upp av omtag som ser ut att förskjuta den formella processen med ett till två år. Det berör i huvudsak nya stationslösningar och färre spår för Linköping och Norrköping och kortare och förenklad bibaneutformning i Nyköping, samtliga justeringar som lär få negativ inverkan på tidplanen. Därutöver ska Trafikverket optimera tunnelutformningar och göra en översyn av ambitionsnivåerna, eftersom Ostlänken inte längre ingår i ett ihoplänkat system av nya stambanor.

Vår oro ligger i att förseningar betyder fördyringar och utebliven samhällsnytta. Om de formella processerna tar längre tid, är det inte osannolikt att även trafikstarten dröjer. Och att man inte bygger Ostlänken framtidssäkrat för ett större system är olyckligt. I norra Sverige och norra Europa investeras stora belopp på ny infrastruktur, mycket i form av järnväg. Fehmarn bältförbindelsen står klar redan 2029 och Götaland ser ut att fortsätta vara en flaskhals.

Nu beger jag mig till Almedalen, där infrastruktur är en av de viktiga frågor som kommer beröras (se seminariet live här). Jag ser mycket fram mot det, inte minst det rundabordssamtal kring Ostlänkens förutsättningar, som jag står värd för. Dit har Östsvenska Handelskammaren bjudit in vår regions riksdagsledamöter med plats i Trafikutskottet, Trafikverket samt några tjänstemän och politiker från regionerna och kommuner utmed Ostlänkenstråket. Åtta välrenommerade och initierade personer har tackat ja till samtalet. Samverkan och dialog känns angeläget att fortsätta med!

Charlotta Elliot, projektledare ESIC och talesperson infrastruktur

Läs mer: Charlotta Elliot om beskedet i SVT och SR P4

Relaterade #Infrastruktur

STORT BILDSPEL: Så var Almedalen 2025

Infrastruktur

Vår största satsning någonsin i Almedalen! Den 24 juni samlades tio av landets handelskamrar på en egen arena i Visby....

Fehmarn Bält – Ett framtidshopp för Europas infrastruktur

Infrastruktur

En ny tunnel mellan Danmark och Tyskland tar form och förändrar kartan för hela norra Europa. Vår talesperson för infrastruktur,...

Upphandlingar avbryts – men Ostlänkens tidsplan står fast

Infrastruktur

Trafikverket avbryter upphandlingarna för Ostlänkens etapper vid Vagnhärad och Skavsta. Orsaken är att kostnaderna överstiger budget, till följd av för...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet

Juni i bilder

Nyheter

Nu har även juni månad kommit och gått. Det innebär ett nytt bildspel. Här kan du se bilder från vår...

Nyhet

VIDEO: Svenskt försvar rustar – vad betyder det för näringslivet?

Almedalen

Sveriges försvarsförmåga genomgår en historisk upprustning. Med kraftigt ökade försvarsanslag, ett Nato-medlemskap och ett förändrat europeiskt säkerhetsläge ställs nya krav...

Nyhet

VIDEO: Så kan långsiktiga infrastruktursatsningar stärka Sveriges konkurrenskraft

Almedalen

För att svenska företag ska kunna växa och konkurrera internationellt krävs stabil infrastruktur och förutsägbara spelregler. Men kortsiktiga finansieringsmodeller skapar...

Nyhet

Juni i bilder

Nyheter

Nu har även juni månad kommit och gått. Det innebär ett nytt bildspel. Här kan du se bilder från vår...

Nyhet

VIDEO: Svenskt försvar rustar – vad betyder det för näringslivet?

Almedalen

Sveriges försvarsförmåga genomgår en historisk upprustning. Med kraftigt ökade försvarsanslag, ett Nato-medlemskap och ett förändrat europeiskt säkerhetsläge ställs nya krav...

Nyhet

VIDEO: Så kan långsiktiga infrastruktursatsningar stärka Sveriges konkurrenskraft

Almedalen

För att svenska företag ska kunna växa och konkurrera internationellt krävs stabil infrastruktur och förutsägbara spelregler. Men kortsiktiga finansieringsmodeller skapar...