Impecta fröhandel i Julita började som ett rent postorderföretag som sålde sina fröer via katalog. Katalogen finns fortfarande kvar för inspiration, men den största delen av försäljningen sker numera via digitala kanaler. Näthandeln står i dag för cirka 75 procent av omsättningen för företaget, som var tidigt ute med e-handel.
– Vi startade vår webbshop redan 1999. Nyligen mobilanpassade vi hemsidan och nu görs en tredjedel av alla köp från mobiltelefoner.
Resterande 25 procent av omsättningen är butiksförsäljning via våra återförsäljare, berättar Veronica Gårdestig, som driver Impecta tillsammans med sin bror Michael Karlsson.
Förutom att de digitala kanalerna har exploderat så har det skett flera andra förändringar på marknaden under senare år. Inte minst har kundernas köpbeteende ändrats. Länge var det frön till prydnadsväxter som sålde bäst. Nu är kunderna mer intresserade av grönsaker att odla själva, gärna sådana som är svåra att hitta i butik. Kundstocken har också föryngrats något.
– För femton år sedan var kundernas genomsnittsålder ganska hög. Vi riktade därför vår marknadsföring mot de yngre. Nu ligger snittåldern på ungefär fyrtio år. De yngre är ofta mer trendkänsliga och medvetna konsumenter, säger Veronica, som också berättar att försäljningssäsongen har jämnats ut över året.
– En gång i tiden hade vi stängt juni till augusti. Nu har vi försäljning året runt. Bland annat beror det på att många insett att det även går bra att så på hösten.
Impectas ekonomiska utveckling har gått spikrakt uppåt under flera år. Det har gått så bra att företaget under hösten utsågs till ett av 2017 års superföretag av tidningen Veckans affärer. Titeln går till företag som fyra år i rad visat god tillväxt, lönsamhet och avkastning på kapital. Mycket talar för att den positiva trenden kommer att hålla i sig, även om Veronica tycker att det gärna får lugna ner sig lite.
– Det behöver inte gå fullt lika fort framöver. Men vi tittar så klart på andra marknader och nya produktgrupper. Vi arbetar också med att ytterligare utveckla våra digitala kanaler. Inom kort kommer det till exempel gå att betala med Swish. Den här säsongen blir också den första som vi erbjuder hemleverans.
Det mesta som Impecta säljer stannar inom Sveriges gränser. Men Norge är också en stor marknad, som står för cirka tio procent av omsättningen. Framför allt är det perenner som går bra i vårt västra grannland. Genom e-handel går det givetvis att nå vilka marknader som helst, men i dagsläget görs ingen marknadsföring utanför Skandinavien. Men det kan mycket väl ändras framöver, enligt Veronica.
– Visst har vi ambition att utöka i Europa. EU är en stor marknad, men innebär också mycket större konkurrens. Dessutom vill vi se vad som händer med brexit. Vi köper mycket frön från Storbritannien, men det är också en potentiellt stor säljmarknad, avrundar hon.
Impecta är medlemmar i Östsvenska Handelskammaren.