Östsvenska Handelskammaren

Kan vi bygga oss ur krisen? Träff med Catharina Elmsäter-Svärd

Stora behov av infrastruktur samt kompetensförsörjning är utmaningarna framåt.

Bygg- och anläggningsbranschen får ofta statuera exempel för lågkonjunkturen. Det är en bransch som svänger fort, särskilt med projekt som är större och kostsamma. Småhussidan har mer eller mindre avstannat helt i och med att räntorna stigit i takt med inflationen och människor dragit sig för att låna till ett nytt boende.

Om detta och mycket mer pratade Catharina Elmsäter-Svärd, vd Byggföretagen och f d infrastrukturminister i regeringen Reinfeldt 2010-2014, när hon besökte Kammarforum den 25 januari. Ett 40-tal medlemmar från Handelskammaren och Byggföretagen kom för att lyssna till ”Cathis”, som hon är med alla.

– Det svänger fort i den här branschen, men det är också det som gör den så spännande, konkluderade hon.

Därtill berättade ESIC:s projektledare och Handelskammarens talesperson i infrastrukturfrågor Charlotta Elliot om status i Ostlänken – Sveriges största infrastrukturprojekt i modern tid.

– Det råder ingen tvekan om att länken är nödvändig och kommer att byggas, sa Charlotta med eftertryck. Ostlänken finns med i regeringens nationella plan och räknas som ett redan pågående projekt.

Detta bekräftades av Trafikverkets chef för den Sydöstra regionen Lennart Andersson, som även nämnde bland annat

  • E22 Förbifart Söderköping
  • Väg 35 Linköping Åtvidaberg etapp 3-4
  • Väg 51 Förbifart Finspång

med flera, som pågående projekt.

Samhällsutmaningar framåt från Trafikverkets horisont är bland annat Norrköpings hamn/Händelö, stadsutveckling och resecentrum i Mjölby samt Stångådalsbanans anslutning i Linköping. Med flera. Utmaningar viktiga för näringslivet på orterna, men för hela regionen och faktiskt hela Sverige att vi finner lösningar på – och finansiering för – snarast.

Relaterade #Nyheter

Vi saknar en vision för svensk infrastruktur

Nyheter

De prioriterade satsningarna i vår region är avgörande för hela landets tillväxt, skriver Simon Helmér och Charlotta Elliot i en...

Handelskammarens budskap till ministern - på 3 minuter!

Nyheter

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...

Hon blir vice vd på Handelskammaren

Nyheter

Maria Björk Hummelgren är från och med nu både näringspolitisk chef och vice vd. Förändringen innebär att Maria och vd...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet
gotland

Vi saknar en vision för svensk infrastruktur

Debattartiklar

De prioriterade satsningarna i vår region är avgörande för hela landets tillväxt, skriver Simon Helmér och Charlotta Elliot i en...

Nyhet
peru

Peru öppnar upp för ATA-carnet: En möjlighet för global handel

Internationell handel

Från och med den 30 april 2024 blir Peru det senaste tillskottet bland de länder som accepterar ATA-carnet. Detta gör...

21 maj, 2024

Varför äger och driver så få kvinnor företag?

70 procent av svenska privata företag ägs av män. Varför äger och driver inte fler...

Varfor driver sa fa kvinnor foretag 1
Nyhet
gotland

Vi saknar en vision för svensk infrastruktur

Debattartiklar

De prioriterade satsningarna i vår region är avgörande för hela landets tillväxt, skriver Simon Helmér och Charlotta Elliot i en...

Nyhet
peru

Peru öppnar upp för ATA-carnet: En möjlighet för global handel

Internationell handel

Från och med den 30 april 2024 blir Peru det senaste tillskottet bland de länder som accepterar ATA-carnet. Detta gör...

Nyhet
andreascarlson

Handelskammarens budskap till ministern – på 3 minuter!

Näringspolitik

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...