Östsvenska Handelskammaren

Kommentar kring senaste tidens diskussioner om Ostlänken

Det diskuteras nu mycket kring det nationella projektet för höghastighetsjärnväg i Sverige. Östsvenska Handelskammaren vill framhålla vikten av att nya spår riggade för framtidens tågtrafik kommer till stånd så att Sverige får ett fungerade, effektivt och tillförlitligt transportsystem. Framför allt är det tre områden som är särskilt avgörande för regionens utveckling framöver.


Förbättring av infrastrukturen
– Infrastrukturen i Sverige behöver en radikal förbättring både vad gäller kapacitet, kvalitet och tillgänglighet. Transportsystemet idag ger inte den tillförlitlighet och kvalitet som näringslivet behöver för att klara en effektiv godshantering, dagpendling och tillgänglighet inom och utanför Sverige.


En regionförstoring för att knyta ihop våra främsta tillväxtområden
– Om Sverige ska kunna konkurrera på framtidens globala marknad behöver vi åstadkomma en regionförstoring genom att knyta ihop vår regions främsta tillväxtområden Linköping, Norrköping, Nyköping och Trosa. En ny regionindelning bör utgå från funktionella stråk, det vill säga naturligt sammanhängande geografier där det är enkelt för människor, företag, investerare och besökare att röra sig fritt och samverka.  


Att tillväxtregionen East Sweden knyts närmare Stockholm
– Genom en regionförstoring och förbättrad infrastruktur i tillväxtstråket East Sweden knyts vi närmare Stockholm. Snabb och effektiv infrastruktur mellan vår region och Stockholm är därmed avgörande och förutsätter att vi har pålitliga och fungerande regionala snabbtåg. Höghastighetståg som kör 320 km/h är självklart en förmån då det effektiviserar restiden mellan städerna men tågens exakta hastighet får inte äventyra att nya spår för framtidens transportbehov kommer till stånd.


Senaste nytt i projekt Ostlänken

I måndags den 29 februari under East Sweden Infra Cluster:s (ESIC) möte informerade Anna Forslund, biträdande projektchef och hållbarhetschef på Trafikverket, om senaste nytt i planeringen av Ostlänken.

Trafikverket meddelade att tidsplanen för Ostlänken ligger fast. Succesiv byggstart beräknas fortsatt från 2017 och de första tågen planeras att rulla 2028. Den tidigare beräknade budgeten för projekt Ostlänken på 35 miljarder kronor har nu stigit till 55 miljarder kronor – detta på grund av nya tekniska lösningar och miljökrav.

Höghastighetstågen, som ska gå i 320 km/h, kommer att få stationer i Norrköping och Linköping medan de övriga städerna längs sträckningen får stationer anpassade för regionala snabbtåg. Trafikverket räknar utifrån ett behov av fyra höghastighetståg per timme och sträcka, men fördelningen av höghastighetståg och regionala snabbtåg kommer att avgöras av efterfrågan.

Trafikverket låter hållbarhetsfrågorna genomsyra planeringen av projekt Ostlänken med fokus på de tre dimensionerna ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet och granskar också ingående Ostlänkens omgivningspåverkan.

Trafikverket kommer att ställa likvärdiga krav på utländska och inhemska entreprenörer. Sysselsättnings- och arbetsmarknadskriterierna kommer att användas när upphandlingarna kommer igång på allvar i bygget av Ostlänken. De 10 järnvägsplaner som ingår i projekt Ostlänken ligger till grund för upphandlingarna vid byggandet av banan.

Relaterade #ESIC

Ostlänkens byggstart i media

ESIC

Östsvenska Handelskammaren fick i flera fall medverka i regional media med anledning av byggstarten av Ostlänken. Här hittar du länkar...

Handelskammaren firar första spadtaget för Ostlänken: ”Nu kan ingen tvivla längre”

ESIC

Efter närmare 30 års diskussioner och förhandlingar är det nu äntligen dags för spadtaget till Ostlänken, den dubbelspåriga järnväg som...

TV: Ostlänken på 110 sekunder

ESIC

Ostlänken är avgörande för vår östsvenska regions tillväxt och därför har vi på Handelskammaren länge arbetat för att den ska...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet

Nu överlämnas näringslivets hållbara önskelista till riksdagen

Hållbarhet

I veckan presenterar vi resultatet av den undersökning av näringslivets hållbarhetsarbete samt vilka politiska åtgärder ni medlemsföretag vill se. Först...

Nyhet
100-listans rapportsläpp 2024

100-listans rapportsläpp 2024 – i bilder

Nyheter

Under onsdagen uppmärksammades 100-listans årliga rapportsläpp med ett evenemang hos Handelskammaren. Programmet leddes av Lihvia Söderdahl, projektledare för 100-listan.

4 februari, 2025

Matchmaking styrelse 2025

Välkommen till ett matchmakingevent där du har möjlighet att hitta extern styrelsemedlem eller ett passande...

Nyhet

Nu överlämnas näringslivets hållbara önskelista till riksdagen

Hållbarhet

I veckan presenterar vi resultatet av den undersökning av näringslivets hållbarhetsarbete samt vilka politiska åtgärder ni medlemsföretag vill se. Först...

Nyhet
100-listans rapportsläpp 2024

100-listans rapportsläpp 2024 – i bilder

Nyheter

Under onsdagen uppmärksammades 100-listans årliga rapportsläpp med ett evenemang hos Handelskammaren. Programmet leddes av Lihvia Söderdahl, projektledare för 100-listan.

Nyhet

Styrelsekompetenta kvinnor finns – men saknas i många bolag

100-listan

Andelen kvinnor i östsvenska bolagsstyrelser står kvar på 25 procent – samma som de senaste två åren. Det visar årets...