Det diskuteras nu mycket kring det nationella projektet för höghastighetsjärnväg i Sverige. Östsvenska Handelskammaren vill framhålla vikten av att nya spår riggade för framtidens tågtrafik kommer till stånd så att Sverige får ett fungerade, effektivt och tillförlitligt transportsystem. Framför allt är det tre områden som är särskilt avgörande för regionens utveckling framöver.
Förbättring av infrastrukturen – Infrastrukturen i Sverige behöver en radikal förbättring både vad gäller kapacitet, kvalitet och tillgänglighet. Transportsystemet idag ger inte den tillförlitlighet och kvalitet som näringslivet behöver för att klara en effektiv godshantering, dagpendling och tillgänglighet inom och utanför Sverige.
En regionförstoring för att knyta ihop våra främsta tillväxtområden – Om Sverige ska kunna konkurrera på framtidens globala marknad behöver vi åstadkomma en regionförstoring genom att knyta ihop vår regions främsta tillväxtområden Linköping, Norrköping, Nyköping och Trosa. En ny regionindelning bör utgå från funktionella stråk, det vill säga naturligt sammanhängande geografier där det är enkelt för människor, företag, investerare och besökare att röra sig fritt och samverka.
Att tillväxtregionen East Sweden knyts närmare Stockholm – Genom en regionförstoring och förbättrad infrastruktur i tillväxtstråket East Sweden knyts vi närmare Stockholm. Snabb och effektiv infrastruktur mellan vår region och Stockholm är därmed avgörande och förutsätter att vi har pålitliga och fungerande regionala snabbtåg. Höghastighetståg som kör 320 km/h är självklart en förmån då det effektiviserar restiden mellan städerna men tågens exakta hastighet får inte äventyra att nya spår för framtidens transportbehov kommer till stånd.
Senaste nytt i projekt Ostlänken
I måndags den 29 februari under East Sweden Infra Cluster:s (ESIC) möte informerade Anna Forslund, biträdande projektchef och hållbarhetschef på Trafikverket, om senaste nytt i planeringen av Ostlänken.
Trafikverket meddelade att tidsplanen för Ostlänken ligger fast. Succesiv byggstart beräknas fortsatt från 2017 och de första tågen planeras att rulla 2028. Den tidigare beräknade budgeten för projekt Ostlänken på 35 miljarder kronor har nu stigit till 55 miljarder kronor – detta på grund av nya tekniska lösningar och miljökrav.
Höghastighetstågen, som ska gå i 320 km/h, kommer att få stationer i Norrköping och Linköping medan de övriga städerna längs sträckningen får stationer anpassade för regionala snabbtåg. Trafikverket räknar utifrån ett behov av fyra höghastighetståg per timme och sträcka, men fördelningen av höghastighetståg och regionala snabbtåg kommer att avgöras av efterfrågan.
Trafikverket låter hållbarhetsfrågorna genomsyra planeringen av projekt Ostlänken med fokus på de tre dimensionerna ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet och granskar också ingående Ostlänkens omgivningspåverkan.
Trafikverket kommer att ställa likvärdiga krav på utländska och inhemska entreprenörer. Sysselsättnings- och arbetsmarknadskriterierna kommer att användas när upphandlingarna kommer igång på allvar i bygget av Ostlänken. De 10 järnvägsplaner som ingår i projekt Ostlänken ligger till grund för upphandlingarna vid byggandet av banan.