Trafikverkets förslag till ny nationell plan för åren 2026 till 2037 kom lastat med stora besked i både positiv och negativ bemärkelse. Positivt är att det fortsatt satsas på att återta eftersatt infrastruktur: väg ska som planerat återtas till år 2037 och nu finns även målbilden att göra detsamma för järnväg till år 2050. Vidare är det positivt på att det blir mer pengar till länsplaner och den så kallade näringslivspotten.
– Det är välkommet att Trafikverket tänker i funktionella stråk avseende transportleder och även menar att den nationella planen ska bidra till att klimatmålen nås 2045. Viktigt också att Förbifart Söderköping på E22 ligger fast, säger Charlotta Elliot, talesperson för infrastrukturfrågor.
Under devisen ”lagt kort ligger inte” menar Trafikverket att olönsamma projekt måste bort och att långt gångna investeringsplaner ska omprövas. Ostlänken framhålls som ett viktigt och riktigt projekt, och ska finnas kvar. Men inte helt och fullt finansierat inom myndighetens förslag till denna nationella infrastrukturplan, vilket får till konsekvens att sträckorna runt Norrköping och Linköping senareläggs. Ostlänken skulledärmed inte stå klar i sin helhet år 2035, som det först var sagt.
– Det är ett tungt besked för näringslivet i den östsvenska regionen. Tillsammans med kommunerna längs tillväxtstråket har vi arbetat enträget och sammanhållet för att Ostlänken ska bli av och bli av i tid.
Mer information om tidsplanen för Ostlänken kommer om cirka två veckor. Magnus Sjöberg, programchef för Ostlänken, talar på Handelskammaren den 21 oktober. Under tisdagens presentation menade Sjöbergatt en senareläggning kan minska risken för överhettning av marknaden, då en del av resursanvändningen skjuts upp.
– Vi har länge lobbat för att kompetensförsörjning och övriga resurser är en utmaning i färdigställandet av Ostlänken, så visst kan det finnas en poäng i att hela sträckan inte färdigställs samtidigt. Det har dock inte varit meningen och är heller inte skäl nog att skjuta upp det med flera år, menar Charlotta Elliot.
– Handelskammaren kommer fortsätta trycka på för att tidsplanen ska hålla. Spåren är fulla och Ostlänken behövs, investeringarna behöver göras och näringslivets tillväxtchans färdigställas!
För vidare läsning, se Trafikverkets förslag till ny nationell plan.
Läs mer och anmäl dig till Fullt fokus på Ostlänken med Magnus Sjöberg, programchef för Ostlänken.