Östsvenska Handelskammaren

OACCEPTABELT ATT OSTLÄNKEN FÖRSENAS

Trafikverkets besked att skjuta på tidsplanen för de nya dubbelspåren innebär förlorad tillväxt och konkurrenskraft i vår region. Arbetet måste växlas upp så rälsen står färdig 2035 – längs hela sträckan.

Maria Björk Hummelgren, Charlotta Elliot och Simon Helmér

När Trafikverket häromdagen presenterade förslaget till ny Nationell plan för transportinfrastruktur konstaterades att Ostlänkens färdigställande försenas med minst tre år. Det är helt oacceptabelt.  

Med sitt besked sätter Trafikverket krokben för århundradets tillväxtchans. De nya dubbelspåren mellan Järna och Linköping har planerats i decennier och behovet av spåren ökar för varje år som går. Nuvarande järnvägssträcka är överfull, samtidigt som företag vill frakta mer gods och fler människor vill pendla mellan arbete och bostad. 

Ostlänken har därför länge varit en del av näringslivets kalkyler för etablering, expansion och investeringar. Genom att fördröja planerna, undergräver Trafikverket företagens satsningar och därmed hela regionens möjligheter till hållbar tillväxt, arbetstillfällen, skatteintäkter och ökat välstånd. 

Enligt finansminister Elisabeth Svantesson behöver Sverige en injektion av optimism och framtidstro. Trafikverkets besked dränerar istället vår del av landet på just detta. Skälen anges vara ökade kostnader och marknadsöverhettning i Östergötland. Föreställningen att förseningar skulle göra projektet billigare, ställer vi oss ytterst frågande till. Verkligheten har gång efter annan vittnat om att det är tvärtom. Handelskammaren har länge påtalat vikten av att planera för det ökade kompetensbehovet av att bygga Ostlänken – nu används det som ett skäl för försening. 

Statens bevisade oförmåga att besluta och stå fast vid sammanhållna stråk och transportflöden, försenar och fördyrar svenska infrastrukturprojekt. När den nya planen presenterades gjorde Trafikverket klart att lagt kort inte ligger. Därmed urholkas Nationell plan från en pålitlig strategi för svensk transport, till ett oberäkneligt dokument som inte går att lita på. För att kunna investera och anställa begär näringslivet framför allt tydlighet och långsiktighet från myndighetshåll. Här har motsatsen levererats.  

Ostlänken ska gå genom fem kommuner och tre län. Arbetet på regional nivå har präglats av enighet, prestigelöshet och förtroende. Det har varit en framgångsfaktor för att Ostlänken ändå finns med i Nationell plan och har påbörjats i de sörmländska delarna. Planeringen innebär omdaning av verksamheter, företag och hela stadsdelar. Det är ett omfattande, kostsamt och inte alltid smärtfritt arbete som pågår. Men näringslivet samarbetar, eftersom alternativet inte är gångbart.  

Det handlar om våra transporter och vår kompetensförsörjning, det handlar om regionens stora som små arbetsgivares – och därmed hela Sveriges – konkurrenskraft. Regeringen kan inte tillåta Trafikverket att slå undan benen på denna tillväxtsatsning. Ostlänken måste byggas i tid. 

Simon Helmér, vd, Östsvenska Handelskammaren
Maria Hummelgren, vice vd och näringspolitisk chef, Östsvenska Handelskammaren 
Charlotta Elliot, talesperson infrastruktur, Östsvenska Handelskammaren

Relaterade #Debattartiklar

Jämställda styrelser – en förutsättning för ett konkurrenskraftigt näringsliv

Debattartiklar

I dag på den nationella jämställdhetsdagen ger det oss som jobbar inom näringslivet tillfälle att reflektera över var vi befinner...

Vi saknar en vision för svensk infrastruktur

Debattartiklar

De prioriterade satsningarna i vår region är avgörande för hela landets tillväxt, skriver Simon Helmér och Charlotta Elliot i en...

Politisk kreativitet kan motverka konjunkturnedgången

Debattartiklar

Mer än någonsin behövs modiga politiska företrädare som tänker nytt i nära dialog med de små och stora aktörer som...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

24 oktober, 2025

Nätverksfrukost

Välkommen till vår populära nätverksfrukost. Starta dagen på bästa sätt genom att möta andra engagerade...

Nyhet

Ett år till valet

Krönikor

Söndag den 13 september 2026 går Sverige till val. Det innebär att vi har knappt ett år kvar till valdagen,...

Nyhet

Lagt kort ligger inte – tungt besked för vår region  

Infrastruktur

Under tisdagen presenterade Trafikverket sitt förslag till ny nationell plan för transportinfrastruktur för åren 2026 till 2037. Efter pressträffen kom...

Nyhet
Maria Björk Hummelgren, Charlotta Elliot och Simon Helmér

OACCEPTABELT ATT OSTLÄNKEN FÖRSENAS

Debattartiklar

Trafikverkets besked att skjuta på tidsplanen för de nya dubbelspåren innebär förlorad tillväxt och konkurrenskraft i vår region. Arbetet måste...

Nyhet

Ett år till valet

Krönikor

Söndag den 13 september 2026 går Sverige till val. Det innebär att vi har knappt ett år kvar till valdagen,...

Nyhet

Lagt kort ligger inte – tungt besked för vår region  

Infrastruktur

Under tisdagen presenterade Trafikverket sitt förslag till ny nationell plan för transportinfrastruktur för åren 2026 till 2037. Efter pressträffen kom...