Östsvenska Handelskammaren

Regeringen lyfter fram Ostlänken

Den största järnvägssatsningen i modern tid
En satsning på Sveriges infrastruktur på totalt 700 miljarder, som innebär 47% ökning av järnvägssatsningar mot föregående plan. Så presenterade infrastrukturminister Tomas Eneroth regeringens nationella plan för infrastrukturen åren 2018–2029. Klimatminister Isabella Lövin lade till att Sverige ska bli världens första fossilfria land.

Ostlänken ett prioriterat projekt
Bland satsningarna i den nationella planen lyfts Ostlänken särskilt fram. Ostlänken Järna-Linköping är det projekt som har kommit längst. Arbetet ska fortsätta enligt det förslag som Trafikverket tagit fram. Trafikverkets tidsplan visar att själva Ostlänken kan börja byggas 2022 och vara i trafik år 2033-35. Vad gäller hastigheten, så förordar regeringen 320 km/timmen, och ett investeringstak på 205 Miljarder kr för hela höghastighetsbanan. Det finns alltså inget beslut i den nationella planen för Ostlänkens hastighet eller för byggnation av hela höghastighetsbanan.  För detta krävs tillkommande finansiering, vilket man fortsätter att samtala med Alliansen och V om. En bred enighet är idag viktigare än tidpunkten för överenskommelsen, sade infrastrukturministern vid presskonferensen.

Övriga satsningar
Ytterligare åtgärder som kan nämnas är ny dragning av E22 förbi Söderköping samt flera etapper på Riksväg 56 som har mycket tung trafik som skapar problem för säkerheten och framkomligheten. På sjöfartssidan nämns Södertälje sluss samt farleden i Mälaren och den mellan Landsort och Södertälje. Den nationella planen bidrar också till nybyggnation av ett antal bostäder samt till 235 000 nya jobb. Kompetensförsörjningen blir en utmaning, för alla att hjälpa till att lösa, påpekade ministrarna.

East Sweden Infra Cluster kommenterar
Det är mycket positivt att Ostlänken lyfts fram som ett prioriterat och redan pågående projekt och att arbetet ska fortsätta enligt Trafikverkets plan. Under planperioden avsätts 35 miljarder kronor till Ostlänken. Det kommer innebära utvidgad arbetsmarknad, säkrad tillväxt och hållbar utveckling i regionen inom en överskådlig tidsram. Ett besked om hastigheten på Ostlänken och om en tillkommande finansiering för hela höghastighetsbanan är efterlängtat och skulle garantera långsiktigheten i satsningen på höghastighetsbanan och övrig infrastruktur.

Relaterade #ESIC

10 oktober, 2025

Liten men vass – vägen in till Ostlänken för dig som leverantör

Ostlänken är ett av Sveriges största infrastrukturprojekt och givetvis innebär det affärsmöjligheter även för mindre...

21 oktober, 2025

Fullt fokus på Ostlänken

Rubriken säger precis som det är - denna träff har vi Fullt fokus på Ostlänken...

5 november, 2025

ESIC-lunch i Linköping 5 november

Den 5 november är det dags för nästa nätverksträff för dig som är ESIC-medlem i...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

14 oktober, 2025

Förstå EU:s handelspolitiska verktyg

Det förändrade geopolitiska omvärldsläget och det förnyade fokuset på konkurrenskraft inom EU gör att användandet...

10 oktober, 2025

Frukostmöte med bistånds- och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa

Det händer mycket på den globala arenan kopplat till internationell handel, krig och tullar. Välkommen...

7 oktober, 2025

Nätverksträff med Qbusiness

Välkommen till  Qbusiness där vi får ta del av spännande  företagsresor – med både fartgupp,...

Nyhet

Teknikentreprenören gästade Handelskammaren: ”Planera din exit så tidigt som möjligt”

Nyheter

Under tisdagen samlades en nyfiken skara företagare hos Östsvenska Handelskammaren i Norrköping för att lyssna till den amerikanske teknikentreprenören Gregory...

Nyhet

Handelskammaren betonar näringslivets prioriterade satsningar på infrastruktur

Nyheter

På inbjudan av landshövding Gunilla Svantorp presenterade vd Simon Helmér de viktigaste satsningarna för företagen i vår östsvenska region.

Nyhet
Arkivbild

Debatt: Fler kvinnor på ledande positioner i näringslivet

Nyheter

Jämställdhet är en tydlig framgångsfaktor för ökad lönsamhet, skriver Simon Helmér, vd, och Jonna Hedlund, projektledare näringspolitik, i Corren, SN...