ÖHK är en politiskt obunden medlemsorganisation för näringslivet i Östergötland, Sörmland och på Gotland. Vi arbetar på uppdrag av och för våra drygt 900 medlemsföretag för internationell lyskraft i vårt område – framtidsregionen East Sweden.
Vi ser positivt på att förslaget så tydligt har en övergripande inriktning på att öka tillgängligheten och möjliggöra positiva effekter på resande, tillväxt och regionförstoring genom Ostlänkens tillkomst. En del i detta är satsningen för skapande av resecentra i Linköping och Norrköping som ska bidra till att öka tillgängligheten och nyttjandegraden av den nya järnvägsinfrastrukturen, såväl för de nämnda kommunerna som för övriga delar av länet. Hur den typen av satsningar planeras och utformas kommer att ha avgörande betydelse för hur stora och regionala tillväxt- och utvecklingseffekter Ostlänken kommer att ge.
Vi ser också positivt på arbetet med att öka kapacitet och säkerhet både på rv 34 Borensberg -Motala och genom att skapa en förbifart vid Finspång på v 51. Båda dessa vägar är viktiga ur såväl gods- som persontransportsynpunkt. Vi hade dock önskat en ännu tydligare satsning på att skapa en utbyggd och säkrare v 51, som idag är en viktig led för att möjliggöra större utbyte mellan Östergötland och Örebro. Det hade gett ökade möjligheter till arbets- och studiependling och att möta behovet en säkrad tillgänglighet till Norrköpings hamn för gods som transporteras
längs det stråket.