Östsvenska Handelskammaren, ÖHK, lämnar följande yttrande angående ny Länsplan för regional transportinfrastruktur för Södermanlands län 2026–2037, DNR: HRU20-0180
Östsvenska Handelskammaren är en partipolitiskt obunden medlemsorganisation för företag i Östergötland, Sörmland och på Gotland. Vi arbetar på uppdrag av och för våra cirka 800 medlemmar för tillväxt, utveckling och ökad attraktionskraft i hela regionen och med särskilt fokus på tillväxtstråket från Stockholm till Linköping med omnejd.
ÖHK ser att ökad tillgänglighet mellan arbetsmarknadsregionerna, men också med omkringliggande samt den internationella marknaden skulle förbättra förutsättningarna för tillväxt och konkurrenskraft
Näringslivsperspektiv
ÖHK vill lämna synpunkter på Länsplanens åtgärder och satsningar som härrör till syftet att ”Stödja hållbar utveckling i länet genom att främja internationell, storregional och regional tillgänglighet och näringslivets behov av transporter”.
ÖHK delar uppfattningen om att Länsplanen behöver främja utvecklingen i noderna och regionala stråken för att skapa helhet i transportsystemet.
Ostlänken är en strukturbildande satsning som inom ett decennium kommer ge Nyköping och Vagnhärad markant förbättrad regional och nationell tågtillgänglighet, samt stärka den internationella tillgängligheten via Stockholm Skavsta flygplats. För att ta hem nyttorna pekar länsplanen ut kompletterande noder och bytespunkter kopplade till Ostlänken. Skavsta resecentrum och Vagnhärad resecentrum ska utvecklas med statlig medfinansiering under den senare delen av planperioden, i syfte att knyta samman järnvägen med det regionala vägnätet och möjliggöra smidiga kombinationsresor. Planen prioriterar även väganslutningar som stärker Ostlänkens funktion. Detta välkomnar ÖHK.
Att säkra robust kapacitet och förutsägbar framkomlighet på Sörmlands bärande gods- och pendlingsstråk är en förutsättning för näringslivets tillväxt och konkurrenskraft. ÖHK anser att extra vikt och större prioritering i såväl nationell som regionala planer behöver läggas vid den för näringslivet och arbetsmarknadsregionernas funktion, strategiskt viktiga infrastrukturen. I kommuner och samhällen där någon/några dominerande industrier/företag är etablerade måste satsningar på infrastrukturen till och från dessa beredas utrymme för vitala godsflödens skull, även om antalet boende i området är lägre i relation till storstadsområdena.
Planen bör tydligt prioritera åtgärder som avhjälper kända flaskhalsar, minskar störningskänslighet och realiserar fulla byteseffekter av större investeringar (t.ex. bättre kopplingar till Nyköping/Skavsta och nav som Katrineholm). Främjande av
intermodalitet och goda last-mile-anslutningar till hamn, terminaler och större industriområden skulle gagna godsflöden.
Södermanland har en flerkärnig geografi där invånare och företag i hög grad koncentreras till två större funktionella arbetsmarknader: Nyköping och Eskilstuna med omnejd. Var och en av länets delar är för liten för att på egen hand utgöra en stark marknad regionalt och internationellt, och behöver därför knytas tätare samman samt kopplas bättre till angränsande regioner som Östergötland och Örebro län, inte enbart Stockholm Mälardalen.
Ett avgörande styrmedel för detta är hur landets och länets infrastruktur planeras och utnyttjas. Länstransportplanens centrala syften bör därför vara att öka tillgängligheten i transportsystemet, höja andelen hållbara transporter för minskad klimatpåverkan samt stödja länets tillväxt genom att främja flerkärnighet, regionförstoring, internationell tillgänglighet och effektiva godstransporter.
ÖHK välkomnar även satsningar som underlättar pendling i de storregionala stråken, exempelvis utveckling av resecentra inför Ostlänken. Det bidrar till att förstora arbetsmarknaden och därmed skapa bättre förutsättningar för näringslivet – både i dag och på längre sikt.
Östsvenska Handelskammaren välkomnar möjligheten att inkomma med synpunkter. Yttrandet har beretts av Maria Björk Hummelgren, vice vd och näringspolitisk chef, samt Charlotta Elliot, talesperson infrastruktur.
Simon Helmér, vd
Östsvenska Handelskammaren