fotokälla: https://next.norrkoping.se.
Får Norrköpings kommun bestämma blir det upphöjda spår för framtidens höghastighetståg genom centrala Norrköping vid ett nytt resecentrum.
– Vi har länge förordat upphöjda spår. Vi tror att det blir en nyckel att använda marken under spåren till annat och då behöver inte järnvägen breda ut sig på samma sätt, säger Josef Erixon vid stadsbyggnadskontoret i Norrköping.
Han är projektledare för området som innefattar det nya resecentrat som ska byggas i framtiden.
Under en lunch för ESIC-medlemmar på torsdagen handlade det mycket om läget för Ostlänken och det nya resecentrum som ska skapas i Norrköping.
Innan sommaren hoppas kommunen att diskussionerna med Trafikverket lett till att man bestämt hur lösningen ska finansieras.
– Vi är mitt inne i en spännande förhandling. Lösningarna kostar ungefär lika mycket men med den upphöjda så kostar trafikverkets inblandning mer, säger Ulf Arumskog som är kommunens samordnare kring Ostlänken.
Spåren kommer att komma in 100 meter norr över det resecentrum vi har idag, det vill säga i området Butängen.
När en överenskommelse är klar med Trafikverket kring upphöjd räls eller inte – då kan kommunen göra klart ett planprogram där exempelvis höjder på byggnader som ska byggas i området med mera finns med. Det blir sedan samråd runt årsskiftet för området kring resecentrum, då får inblandade chans att tycka till.
– Vi ser att det blir åtta spår med mittperronger. 90 meter ungefär. Under kan det finnas gym, parkeringar, cykelparkeringar med mera, säger Josef Erixon.
En kravspecifikation över resecentrat kommer att tas fram och därefter får olika arkitektbyråer tävla om vem som har den bästa idén för hur stationen ska möta staden på ett bra sätt.
– Vi hoppas få in bra lösningar och då får vi en tydligare bild av resecentrumet, säger Josef Erixon.
Aktuella hållpunkter:
Byggstart för Ostlänken 2022
Trafikstart för Ostlänken 2033
Norrköpings kommun beräknas ha 175 000 invånare år 2035
Läs mer på: https://next.norrkoping.se