Idag arbetar Gregory Shepard bland annat som investerare, föreläsare och författare. Vidare driver han också Startup Science, en webbplattform som han beskriver ett ekosystem där startups, acceleratorer, investerare och företagsmentorer möter varandra. Efter ett kort frukostmingel inleddes föreläsningen av Handelskammarens vd Simom Helmér och Martin Rantzer, prefekt och campusråd vid Linköpings universitet, som bjudit in Gregory. Dagens evenemang är ännu ett exempel på hur Handelskammaren och universitetet samarbetar.
Gregory inledde med att förklara att misslyckandet är en stor del av att vara entreprenör, och beskriver entreprenörskap som att gå på lina utan säkerhetssele. Enligt Gregory misslyckas 90 procent av företag inom teknikbranschen inom de första fem åren. Det, menar han, beror ofta på misstag som görs redan under verksamhetens första arton månader. Att identifiera och hantera problem i ett tidigt skede är alltså ett måste, eftersom problem tenderar att växa i takt med företaget.
Gemensamt för de 10 procent av teknikföretag som lyckades var företagsledare som (till skillnad från sina investerare) fokuserade på anledningarna bakom sina resultat snarare än på själva resultaten. Något som Gregory förklarade med en allegori:
– Att som företagsgrundare bara titta på resultaten i stället för att titta på vad som skapat resultaten är som att köra bil och ständigt titta bakåt.
Att göra en exit (igen och igen)
Gregory menar att en lyckad exit måste planeras tidigt. Redan vid företagets grundande måste man identifiera vilket företag som ska köpa ens verksamhet, lära sig förstå företagets kundkrets och sedan forma sin verksamhet utifrån det.
Gregory understryker att det är viktigt att det köpande företaget vet vad de kan förvänta att få ut av att förvärva din verksamhet. Startups, menar han, säljs inte på grund av sina vinster, utan på hur mycket det köpande företaget förväntar sig kunna tjäna på förvärvet. Samtidigt ska man akta sig för att göra mer än vad man behöver.
– Inom tech ska man alltid presentera en något underutvecklad produkt. Då säger köparen vad de behöver. Om du i stället har överutvecklar produkten kommer de säga vad de vill ha. Då kommer ditt framtida arbete bara förstöra produkten.
För en lyckad exit är det också viktigt att ens företag inte blir övervärderat, förklarar Gregory. Detta eftersom ett för högt marknadsvärde kan göra det svårare att sälja sitt företag, och det inte alltid är känt vilka summor köparföretaget förvärvat för tidigare. Ledaren för det mindre företaget har i uppgift att skapa rätt förutsättningar för ett förvärv, och att bevisa att det är en rimlig affär för båda parter. När affären slutligen är genomförd tackar du för dig – exit. Vad som sedan händer med ditt gamla bolag är upp till deras nya ägare.
Tre tips från Gregory Shepard
Efter föreläsningen ombeds Gregory att sammanfatta sin metod i tre punkter, något han tycker är svårt då de olika aspekter är inbakade i varandra. Trots det gjorde han ett försök:
- Ha alltid slutet i åtanke – planera din exit så tidigt som möjligt.
- Lär känna företaget du vill sälja ditt företag till och lär känna deras kundkrets.
- Fokusera på vad som genererar resultaten – inte på själva resultaten
Martin Rantzer var nöjd med föreläsningen och berättade att Linköpings universitet har haft samarbetat med Startup Science under en tid.
– Det var spännande att lyssna på Greg. Det som var ögonöppnande för mig är vilken exit man ska göra och hur man matchar sitt företag mot ett köparföretag. Den här typen av föreläsningar är intressant för oss på grund av LiU:s omfattande avknoppningsverksamhet där många startups blir till.